torstai 21. tammikuuta 2016

Toinen päivä Pariisissa

Aamulla lähdin liikkeelle pikkuhiljaa. Olin tehnyt valmiiksi itselleni reitit netistä. Châtelet les Halles metroasemalta lähti A RER paikallisjuna Poissy'iin. Menin kuitenkin toisesta paikasta, Châtelet metroasemalta, maanalaiseen metroasemaan. Sieltä piti käydä varmaan kilometrin pitkän labyrintin kautta seuraten viitoitusta A RER ennenkuin tuli Châtelet les Halles. Siellä oli vasta oikea reitti edessä, eli vasemmalla suunnalla Poissy ja oikealla Marne-la-Vallée Chessy (Paris Disneyland). Nyt seurasin A RER Poissy terminaalia.



Lopulta seisoin oikeassa paikassa odottamassa junaa. Se tulikin äkkiä, koska Pariisin lähiötä ja junia kulkee yhtenään. Puolentunnin matkan jälkeen olin Poissy'ssa, klo 10:30.

Juna-asemalta menin ulos, suunta oli Sortie Centre ville, Place George Pompidou, eli keskustaan päin. Ympärilleni katsellessani kysyin tietä ensimmäiseltä tapaamaltani ihmiseltä, joka ei tiennyt neuvoa. Sitten näin turisti-infon. Neuvottiin menemään oikealle liikennevaloihin asti, joista läpi, ja edessä näkyvän kirkon takaa piti löytyä Lelumuseo.




Lähellä se olikin. Olin sen katsonut valmiiksi kartasta, mutta silti kysymällä paikan päällä on helpompaa suuntia. Lelumuseo on ihastuttavassa vanhassa rakennuksessa monessa kerroksessa. Olin iloisesti yllättynyt, koska monipuolinen kokoelma oli hyvin antoisa. Näin harvinaisuuksia, joita en ole ennen nähnyt. 1.maailmansota on esillä hienosti. Tyttöjen ja poikien leluja oli tasapuolisesti. Ranskalaisia nukketaloja, joita ranskalaiset kysyvät ja kaipaavat täällä nukkenallemuseossa, oli useita. Minulla ei niitä pahemmin ole, kun olen sattunut muita paremmin löytämään.

60-luvulla maitoauto kävi hakemassa maitokannut maatiloilta kuten meiltä. Muistan sen. Tuolla Lelumuseossa oli hevosten vetämät maitorattaat, joihin oli monia maitokannuja järjestetty vieri viereen. En ole sellaisia koskaan nähnyt. Lisäksi lammaspaimentyttö lampaineen oli viehättävä. Mitä erilaisemmat lelut muistuttivat elämästä kaupungissa ja maalla ennen vanhaan.

Nooan arkkeja siellä näin pari. Toinen oli saksalainen  ja toinen oli kuuluisan ranskalaisen André Hellén tekemä.
http://www.ricochet-jeunes.org/oeil-du-libraire/article/48-andre-helle-illustre-et-inconnu

Arvokkaita posliininukkeja oli myös, ranskalaiset kalleimmat merkit edustettuina. Yhdessä Huret-nukessa oli teksti vieressä, miten se on hankittu. Siis "miljoonanukke". Mutta nyt on valtio tai Poissy'n kaupunki maksumiehenä, niin sen ymmärtää. Pariisin Nukkemuseo taas on yksityinen.

http://www.rubylane.com/item/721537-RLD1228/Huret-poupee-17x22 
Noilla Rubylane sivuilla on kuva Huret nukesta ja hintahaitaria.

Nukketeatterista tykkäsin myös siellä, koska oli hauskasti kuvattu.

Pojat ovat varmaan tyytyväisä tuolla museossa, koska on heitä paljon ajateltu. Komia junaraidekin junineen ja asemineen on isossa tilassa.

Tilaisuuden tullen jätin sinne nukkenallemuseomainoksia ja kuvia sai ottaa, eikä kielletty salamakuvia kuten Pariisin museossa. Kerroin madamelle myös tästä museosta, joten mainosta tuli.

Sitten takaisin Pariisiin, puolen tunnin junamatka. Pariisissa jäin pois Châtelet les Halles metrojuna-asemalla. Siitä kävelin rue de Rivoli'a pitkin suoraan Louvre museoon päin, jossa on Musée des Arts Décoratifs eli Taideteollisuusmuseo. Olin ostanut pääsylipun netissä. Mutta ei ollut silti jonoa. Oli mielenkiintoista nähdä eri aikausien sisustusta, vaikka toisaalta se oli enemmänkin kuninkaallista kuin tavallisen kansan elämänympyröitä. Mutta siinä näki, miten kaikki on ollut käsityötä ja täydellisyyteen hiottu, taiteellista tuhansine yksityiskohtineen. Siellä kaikki on kultaa mikä kiiltää. Totta, vaikka uskomatonta. Kultalehtimaalausta joka paikassa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ormolu

Kun Victor Hugo kirjoitti "Kurjat" 1800-luvulla, heidän kotinsa oli vallan muuta, jos yleensä sellaista oli. Yhteiskuntaluokkien välissä valtava kuilu.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kurjat

Kello oli jo lähes 3-4:n paikkeilla kun tulin ulos museosta. Nyt paluumatka edessä. Junani lähtöaika oli 6:n maissa Gare de Lyon'ista, josta lähtee junat Etelä-Ranskaan. Se on suuri asema, joten varaan aina aikaa junaraiteen etsimiseen. Palatessani voin poiketa joihinkin kauppoihin. Antikvariaatteja eli vanhojen kirjojen kauppoja siinä näin kaksi, kävin katsomassa sisällä, mutta ei ollut mitään. Isot tavaratalot eivät houkutelleet minua.

Sitten pysähdyin pikkukadun varrella, koska joku mies makasi keskellä katua ja takki peitti sen kasvot. Ties vaikka kohtauksen saanut ihminen, olisin tuntenut syyllisyyttä, jos olisin mennyt ohi välinpitämättömänä. Pyysin yhden miehen autosta katsomaan ja soitettiin ambulanssi. Siihen tuli myös ranskatar maalarin haalarit päällä suoraan maalaushommista ja muitakin ihmettelemään. Ambulanssista käskettiin puhutella maassa makavaa miestä, oliko hän kunnossa. Takin alta paljastui vanha musta mies juovuksissa viskipulloaarre vieressään. Paikalle tullut vanhempi monsieur lupasi hakea kahvin tuolle asunnottomalle. Siitä tyytyväisenä kylmissään oleva juoppo pyysi vielä toisenkin kahvin. Joten palveltiin häntä nyt hiukan. Huomasin, että vasemmalla joku kävi ottamassa meistä kaikista siinä poloisen ympärillä olevista kuvan. Ei tiedä mihin se kuva tuli, kai nettiin. Ambulanssi viipyi. Minun piti kiiruhtaa junalle.

Minä olin itse myös ottanut matkan alussa kuvan kutovasta pariisittaresta nettikertomusta varten. Mutta kysyin luvan. Niin niitä kuvia nykyään napsitaan tilanteissa kuin tilanteissa.

Hyvissä ajoin olin rautatiesemalla Gare du Lyon'issa kuten pitikin. Netistä ostettu junalippu valmiina oli helppo lähteä. Perpignan oli pääteasema, joka näkyi ilmoitustauluilla. 3 tuntia ja sitten perillä Nîmesissä. Rakas Peugeot 205 autoni oli siellä missä pitikin minua odottamassa ja sitten kotiin päin noin kolmen vartin ajo. Sää oli jo suotuisampi kuin lähtiessä.

Matka meni hyvin loppujen lopuksi ja näin paljon uutta. Oli virkistävää. Täytyy käydä aina joskus tuulettumassa pienestä kylästä pois suuressa maailmassa.

Tammikuu alkaa nyt kiitää kuin pikajuna kesää kohti. Vaikka on talvessakin oma viehätyksensä kuten kaikissa vuodenajoissa.