https://lastentarhamuseo.fi/ommellut-betty-alander-vuonna-1867/
https://historia.hel.fi/fi/media/kuva/merkkausliina
https://www.kansallismuseo.fi/fi/kuukauden-esineet/2012/ruusuryijy
https://craftstories.fi/project/kansakoulussa-1866-1920-kasityonopetus-oppikouluissa/
https://punomo.fi/tekstiilityon-tekniikat-ja-ohjeet/ristipistokirjonta/
"marquoirs », « marquettes" alussa, jälkeenpäin abécédaires ranskaksi. Tuo "marquette ja marquoir' verbista "marquer"=merkitä muistuttaa suomen kielen merkkausliina, merkitä sanaa.
"Ainsi, les jeunes filles apprenaient la lecture, l’écriture et les chiffres en même temps, pour compléter leur éducation." Niin tytöt oppivat samalla lukemista, kirjoittamista ja laskemista.
Siihen voisi lisätä koti, kirkko ja isänmaa eli perinteisiä arvoja, perhetapahtumien tallennusta häistä, syntymään ja hautajaisiin, maantietoa, almanakkoja... Ja siihen kirjoiluun tarvittiin kädentaitoja, kärsivällisyyttä, pikkutarkkuutta, taiteellisuutta, mielikuvituksen käyttöä, elämänfilosofiaa...arvomaailma, jota ei aina nykyään enää maailmastamme löydä.
Monine salaisine symboleineen merkkausliinat olivat tietoarkkuja.
Voi kuvitella onnetonta, jos ei ollut käsityöihminen, kuten sanotaan. Joten kaikilta lapsilta ei voi aina samaa työtä vaatia. Jokainen on hyvä jossakin, kaikilla on lahjoja.