tiistai 22. syyskuuta 2020

Flashback 1991

Tässä videolla kuvin kerron matkastani Ranskassa.

1.Kuva on tuulimyllystä, jonka ostin kirpputorilta Pariisista 1985, kun olin siellä au pairina kesän. Myyjä sanoi, että tämä mylly on tehty Etelä-Ranskassa vuoristoalueella, joka elää turismilla ja näitä käsitöitä tehdään turisteille.

Olin matkustellut jo muutaman kerran Ranskassa, mutta aina Pariisin lähellä tai Pohjois-Ranskassa. Etelä-Ranska oli täysin tuntematonta. Ajattelin, etten varmaan koskaan pääse sinne. Ranska on iso maa.

2.Kuva on Lamorlayen linnasta, jossa oli kansainvälinen Raamattuopisto, sitä ei enää ole. Olin siellä vuoden raamattukurssilla vuonna 1991-92. Keväällä yksi ranskalainen Marie-Pierre, joka kuului henkilökuntaan, ehdotti minulle Etelä-Ranskan matkaa Mission Timothéehen pääsiäisloman 10 päiväksi. Mielenkiintoista, heti innostuin.

3.Perillä Mission Timothéessa, jossa olen kahden ranskalaisen keskellä. Takana Sevennit vuoret.

4.Kuva läheisestä vuoresta, jolle kiipesin. Jännittävää oli löytää hienot vuoristomaisemat ja ympärivuotinen vihreys. Välimeren aurinko oli valloittava. Ihastuin ikipäiviksi. Ajattelin, myyn Helsingin yksiöni ja ostan täältä talon.

5.Kun palasin Suomeen, tuumasta toimeen, hain yrityskurssille. Minulla oli nyt liikeidea. Talostani voi sitten tehdä teetuvan, tai kahvilan, jossa tarjotaan minun tekemiäni korvapuusteja ja muita leivonnaisia.

6.Seuraavana vuonna yrityskurssin jälkeen joskus marrasjoulukuussa hain vapaaehtoistyöhön Mission Timothéehen, joka on protestanttinen lomapaikka. Tässä tekstissä kirjoitus on epäselvää. Se on kirjoitettu vasemmalla kädellä, vaikka olen oikeakätinen. Siihen oli syy.

Iltamyöhäisellä tammikuussa 6-7aikoihin pimeässä kävelin ystävän tykö taloon, joka on noin vajaan kilometrin päässä Timothéesta. Minulla ei ollut taskulamppua eikä heijastinta. Tiellä on kova liikenne, koska siihen aikaan se oli pitkä suora ja autot ajoivat kovaa. Yhtäkkiä kuului kumaus, kun auto vilahti ohi ja koski käteeni, jota heilutin kävellessäni. Se oli ihan tunnoton koko käsi. Menin takaisin Timothéehen ja sieltä sain kyydin sairaalaan Alèsiin päivystykseen. Minulle sanottiin, että olisin voinut päästä hengestäni, mutta osui vain käteen. Kuvaukset ja käsi isoon pakettiin kainaloon asti. Kipsiä jouduin pitämään 1,5kk, koska käden luu oli poikki kahdesta kohtaa. Tylsää oli olla seuraavat kuukaudet käsipuolena. Eikä sanaakaan kotiväelle Suomeen. Tuon tekstini  kirjoitin raamatussa opittuun tyyliin epätoivoivoissani, kun näytti siltä, että kaikki TEETUPA-unelmat olisivat murskautuneet siihen paikkaan.

Tuli huhtikuu ja käsi oli parantunut niin, että voin matkustaa Suomeen. Kun perhe tuli vastaan minua Turkuun, he ihmettelivät, kun minulla oli vain yksi matkalaukku. Yleensä oli aina molemmat kädet täynnä. Nyt lopulta voin kertoa, että oikea käsi oli ollut poikki. Muuten vasta syksyllä se oli täysin parantunut, että se kesti pyöräilyn.

7.Pelkäsin, että käsi ei parane entiselleen. Mutta hyvin parani. Kokeilin sitä. Kirjastosta löysin pienen teddykarhukaavan, ja tein sen mukaan nallen. Ranskasta olin ostanut erivärisiä provencelaisia kankaita, joista tein sille vaatteet. Kun ensimmäinen  oli valmis, tein toisen, sitten kolmannen, neljännen...niitä tuli lopulta kuin tehtaasta. Kaikki erilaisia ja erilaisin vaattein. Riemuitsin, kun käsi toimi kuten ennenkin. Iloisen väriset värikkäät provencelaiset nalleni oli koetinkivi. Lopulta niitä oli 40-50kpl. Keksin, että menen niitä myymään Helsingin kauppatorille ystävän kanssa. Siellä minulla oli elämäni ensmmäinen nallenäyttely torilla. Vaikka kukaan ei ostanut mitään, kokemus oli hauska. 

8.Kuvia kutomistani nukeista. Asuin 1985 lähtien Helsingissä. Minulla ei ollut alussa telkkaria. Aloin tekemään nukkeja. Niitä tuli n.50kpl. Kuin tehtaasta. Samalla suunnittelin Etelä-Ranskan matkoja, valmistellakseni maaperää Teetupa-unelmalleni. Nyt se sai siivet. Joka vuosi pakkasin matkalaukut ja menin sinne, minne oli sydän jäänyt. 3kk voi olla turistina Ranskassa siihen aikaan. Olin Timothéessa aina vapaaehtoistyössä.

9. Samanaikaisesti keräsin vanhoja nukkeja, niitä oli muutama.

10.Lopulta v.1998 löysin unelmieni talon, jonka ostin. Olin ottanut selvää Teetuvan tai kahvilan perustamisesta. Liian kallista ja monimutkaista. Vaatisi isot investoinnit, joita minulla ei ollut. Luovuin ideasta. Mutta talounelma toteutui.

11.Ei minun pää tyhjä ollut, keksin uuden idean. 1100-luvun taloni muistuttaa museota. Siinä seuraava hankkeeni. Remontoitiin alakerta sitä varten, muuten talo oli remontoitu. Tuulta tuli purjeisiini. Ajattelin, että kotona Suomessa minulla on ne nallet ja nuket, niistä voi tehdä museon. Joten äiti lähetti tänne Ranskaan kaksi isoa pahvilaatikkoa täynnä nukkejani ja nallejani....Ostin vitriinejä museoon ja toukouussa 2000 remontin jälkeen oli museon avajaiset.

12. Kuva museon avajaismainoksesta. Kokoelmani oli pieni. 100 artikkelilla kaikki alkoi. Maailman pienin museo. Ja käsityötä suurimmaksi osaksi, vain muutama vanha nukke.

13.Tässä ne muutamat vanhat nuket ennen lähtöä Ranskaan.

14.Alkuaikoja symboloi hyvin tämä pyöräni. Se oli minulla jo Raamattuopistossa, jonkun vanha pyörä, jonka ostin siellä ja sain pyöräillä Lamorlayen kylän läheisellä maaseudulla Pariisista n.35km. Se kulki mukanani junalla Pariisista Etelä-Ranskaan myöhemmin.

Satoi tai paistoi kesät talvet pyöräilin matkat. Välillä tietenkin menin bussilla. Autokoulu ja auto tulivat kuvaan vasta myöhemmin. Se olikin suuri mullistus.

15.Kokoelmaa piti kasvattaa. Teen kuvassa isoa nallea.

Tänä päivänä museo on täysin erilainen kuin alkuaikoina. Käsityö on suurimmaksi osaksi varastossa ja vanha tavara on tullut tilalle. Jos alkuvuosina oli liian tyhjää museossa, nyt on liian täyttä kahdessa kerroksessa. 100 artikkelista on kasvanut 20 vuodessa tuhansien kokoelma.