Nyt minulla on ongelma. Eilen tuli museoon suuria nuken huonekaluja kuten kerroin kuvin.
Mihin ihmeeseen koloon saan ne mahtumaan varastohuoneeseen? Museo on ihan täynnä, se oli jo tiedossa kaikilla.
En tiennyt, että ne ovat noin suuria ja olisin halunnut nähdä ne, ennen kuin he tuovat ne tänne. En olisi ottanut, sanon suoraan, vaikka "lahjahevosen suuhun ei saa katsoa". Mutta museosta tulee muuten ihmisten tunnevarastoinen nurkkien tyhjentämispaikka, ilman universaalia kulttuuriarvoa, koska se on täynnä sekamelskaa ilman tarinaa. Vaikka ei "hintalappu" olekaan se tärkein tieto niistä, mutta "nimettömyys" ja se, että niitä samanlaisia näkee joka paikassa muutenkin. Museo alkaa muistuttaa silloin arkipäiväistä kirpparia tai supermarkettia, sen juhlavuus häviää.
Osa noista huonekaluista on jonkun tyttölapsen, joka on kuollut nuorena. Enempää he eivät kertoneet, joten tarinakin jäi lyhyeksi. Tuolle perheelle se toi lohtua, kun voi ajatella, että museoon ne menivät ja samalla sai nurkat tyhjiksi. Parempi omatunto, kun ei myynyt tai roskiin vienyt. Vanhan tavaran kauppiaat ovat vaativaisia, eivät hekään kaikkea ota myyntiin, vain sellaista, mitä saa myytyä ja, mistä tulee voittoa.
Yksi 1900-luvun alun kulunut nalleni sai yhdeltä paikalliselta eläkeläismadamelta arvottoman
roskisnallen nimen, vaikka sillä on koskettava tarina mukanaan
vitriinissä. Se tekee siitä arvokkaan, kertoessaan menneistä
pula-ajoista. Ei minulle sellaisia yleensä anneta, koska nallejen
keräilijät nostavat niiden hinnan ylös ja se tiedetään. Vaikka tuo arvosteleva mummo sen arvon kielsi, kun piti nyt jotakin täällä arvostella jos kerran on kriitikko joka paikassa. Sen jälkeen olen siitä kertonut muille museokävijöille. Mummon kovissanat ovat myös toiset täällä tyrmänneet sydämettöminä kovia kokenutta nallepoloista kohtaan. Tuo riepalelelu saa kaikkien sympatiat.
Ensi kerralla, kun taas tarjotaan jotain tänne, otan selvää enemmän. Usein kaikki tapahtuu niin yllättävästi, että ei kerkiä, kun ovesta tulevat jo sisälle.
Siinä pähkinöitä purtavaksi. Keksin ratkaisun! Kerroin Sébastienille uutiset. Mihin ihmeeseen saan nuo isot huonekalut, hänelle sanoin ovelana pienin taka-ajatuksin, koska hänet tunnen hamsterina. "Voin ottaa ne tänne", sanoi ystäväni, jolla on iso retkeilymaja Anduzessa isoine vinttineen.
Tuntemattomat tunnearvot siirtyvät nyt toisesta vintistä toiseen, Parisiista Anduzeen. Ongelma ratkaistu.
perjantai 30. lokakuuta 2015
torstai 29. lokakuuta 2015
Oma kylä "kylässä"
Tässä kylämme väkeä pariisilaisen sukulaisensa kanssa. He toivat tänään tänne museoon leluja kuten kuvassa näkyy.
Kun kyseessä on oman kylän väki, se on mainosta samalla heidän keskuudessaan. Niin siellä tulee vettä myllyyn.
"Ei kukaan ole profeetta omassa maassaan" sanotaan. Naapurustoilla on ollut kynnys tänne kaikkein korkein, liian korkea. Se madaltuu pikkuhiljaa, kun 15 vuotta ollaan oltu täällä.
Nukkenallemuseo on nyt kai löytänyt pikkuruisen paikan myös paikallisten sydämissä.
Kun kyseessä on oman kylän väki, se on mainosta samalla heidän keskuudessaan. Niin siellä tulee vettä myllyyn.
"Ei kukaan ole profeetta omassa maassaan" sanotaan. Naapurustoilla on ollut kynnys tänne kaikkein korkein, liian korkea. Se madaltuu pikkuhiljaa, kun 15 vuotta ollaan oltu täällä.
Nukkenallemuseo on nyt kai löytänyt pikkuruisen paikan myös paikallisten sydämissä.
lauantai 24. lokakuuta 2015
torstai 22. lokakuuta 2015
Lapsia museossa
Tässä eilispäivän museokävijöitä. Nukketalot kiinnostavat.
Tänään tuli viime hetkellä ennen kuutta yksi perhe, kaksi sukupolvea kuten usein.
Syyslomalaisia on nyt käynyt 23 toistaiseksi, pariisilaisia tai muualta Ranskasta ja enemmän tai vähemmän paikallisia. Kuun loppuun asti heitä voi odottaa museoon.
Minulla on uusia suunnitelmia loppuvuodeksi. Kerron myöhemmin.
Piakkoin tehdään taas tiliä kuluneesta museovuodesta. Vuosi alkaa kääntyä loppua kohti.
Kaikkia sukupolvia on ollut. Lapset ovat olleet kilttejä kuin ennen joulua.
Tänään tuli viime hetkellä ennen kuutta yksi perhe, kaksi sukupolvea kuten usein.
Syyslomalaisia on nyt käynyt 23 toistaiseksi, pariisilaisia tai muualta Ranskasta ja enemmän tai vähemmän paikallisia. Kuun loppuun asti heitä voi odottaa museoon.
Minulla on uusia suunnitelmia loppuvuodeksi. Kerron myöhemmin.
Piakkoin tehdään taas tiliä kuluneesta museovuodesta. Vuosi alkaa kääntyä loppua kohti.
Kaikkia sukupolvia on ollut. Lapset ovat olleet kilttejä kuin ennen joulua.
tiistai 20. lokakuuta 2015
Tavataan Facebookissa ja Twitterissä!
http://dollhousedreams.free.fr/
Päivitin dollhousedreams-sivut eilen. Lisäsin aloitussivuille 3 versioon Facebook ja Twitter logot.
Siinä pieni atk-kompakysymys, jonka sain ratkaistua. Helposti monimutkaistuu tuo päivitys, jos tekee pienenkin virheen, josta tulee iso ongelma. Otin selvää ensin netissä, niinkuin olen monet atk-probleemat selvittänyt. Tietokoneen kanssa touhuaminen on mukavaa ja haasteellista, kun onnistuu.
Päivitin dollhousedreams-sivut eilen. Lisäsin aloitussivuille 3 versioon Facebook ja Twitter logot.
Siinä pieni atk-kompakysymys, jonka sain ratkaistua. Helposti monimutkaistuu tuo päivitys, jos tekee pienenkin virheen, josta tulee iso ongelma. Otin selvää ensin netissä, niinkuin olen monet atk-probleemat selvittänyt. Tietokoneen kanssa touhuaminen on mukavaa ja haasteellista, kun onnistuu.
Netin
sosiaalisella verkostolla on nykyään jo paljon vaikutusvaltaa ja sitä
pitää hyödyntää myös museomaailmassa. Se on samaa kuin puhelinluettelo
ennen. Vielä parempi, koska kansainvälinen.
Raahen museo on Suomen vanhin paikallismuseo, perustettu vuonna 1862. http://www.raahenmuseo.fi/ Silloin satamakaupunki sijaintina mahdollisti sen olemassaolon. Paljon liikennettä aina. Jos se olisi sijainnut jossain "korvessa", kaukana hyvistä liikenneyhteyksistä, ei varmaan olisi ollut niin elinkelpoinen. Kun katsoo heidän nettisivujaan, huomaa, että tuo yli 150 vuotta vanha museo on säilyttänyt viehätyksensä tähän päivään asti "maailman myrskyjen" keskellä.
Nykyään Google tekee tunnetuksi ja vie turisteja ennen tuntemattomillekin paikoille. Monia salaisia "helmiä" löytyy maailman kätköistä.
Raahen museo on Suomen vanhin paikallismuseo, perustettu vuonna 1862. http://www.raahenmuseo.fi/ Silloin satamakaupunki sijaintina mahdollisti sen olemassaolon. Paljon liikennettä aina. Jos se olisi sijainnut jossain "korvessa", kaukana hyvistä liikenneyhteyksistä, ei varmaan olisi ollut niin elinkelpoinen. Kun katsoo heidän nettisivujaan, huomaa, että tuo yli 150 vuotta vanha museo on säilyttänyt viehätyksensä tähän päivään asti "maailman myrskyjen" keskellä.
Nykyään Google tekee tunnetuksi ja vie turisteja ennen tuntemattomillekin paikoille. Monia salaisia "helmiä" löytyy maailman kätköistä.
lauantai 17. lokakuuta 2015
Prinsessanuket ja nalletalonpoika
Vasemmalla nukkeherrasväen talossa on jo 6 posliinista hienohelmaa.
Oikealla on tämän aamun kirpparikierroslöytö, kun olin ruokakauppareisulla naapurikylässä. En ole aikoihin ollut tuolla St Christolin kirpparilla, koska se on yleensä kulutusyhteiskunnan romua täynnä. Ei sellaista viitsi usein katsoa. Anduzessa on parempaa tavaraa kirppiksellä. Mutta tuolla romutorilla on halvemmat hinnat. Tämän sain parilla kympillä.
Tämä vanhalasiovinen kaappi on tehty maitopuulaatikoista, puupalasista, pienemmistäkin, kaikki on käytetty hyväksi kotona. Siihen aikaan, kun oli puutetta kaikesta, ehkä sota-aikana. Hyvä ajankuva. Siksi se minua liikuttikin, koska on niin vaatimaton ja "tyhjästä taiteiltu".
Tästä teen nallejen maalaistalon, oikein talonpoikaisen, rustiikin huushollin.
Siinä vastakohtaiset nukketalot. Elämää ennen vanhaan kaupungin hienoissa prinsessanukkekortteleissa ja toisaalta maaseudulla nalletalonpojan tuvassa.
Oikealla on tämän aamun kirpparikierroslöytö, kun olin ruokakauppareisulla naapurikylässä. En ole aikoihin ollut tuolla St Christolin kirpparilla, koska se on yleensä kulutusyhteiskunnan romua täynnä. Ei sellaista viitsi usein katsoa. Anduzessa on parempaa tavaraa kirppiksellä. Mutta tuolla romutorilla on halvemmat hinnat. Tämän sain parilla kympillä.
Tämä vanhalasiovinen kaappi on tehty maitopuulaatikoista, puupalasista, pienemmistäkin, kaikki on käytetty hyväksi kotona. Siihen aikaan, kun oli puutetta kaikesta, ehkä sota-aikana. Hyvä ajankuva. Siksi se minua liikuttikin, koska on niin vaatimaton ja "tyhjästä taiteiltu".
Tästä teen nallejen maalaistalon, oikein talonpoikaisen, rustiikin huushollin.
Siinä vastakohtaiset nukketalot. Elämää ennen vanhaan kaupungin hienoissa prinsessanukkekortteleissa ja toisaalta maaseudulla nalletalonpojan tuvassa.
perjantai 16. lokakuuta 2015
Nukkenallemuseosta artikkeli
Nukke & Lelulehti n:o2 2015, Suomen Nukkeyhdistys ry.
http://myoldbear.free.fr/textes/finnois/Nukkelelulehti2.2015.pdf
Siinä artikkeli nukkenallemuseosta Suomen Nukkeyhdistyksen lehdessä.
http://myoldbear.free.fr/textes/finnois/Nukkelelulehti2.2015.pdf
Siinä artikkeli nukkenallemuseosta Suomen Nukkeyhdistyksen lehdessä.
maanantai 12. lokakuuta 2015
keskiviikko 7. lokakuuta 2015
Nukketalon alku
Tässä viimeisin kirpparilöytö, maksoi vain 5€. Astiahylly on 29x28cm.
Nämä folkloriset keittiö-tai tupa huonekalut ovat varmaankin 30-40-lukua. Ne on tehty koko puusta eikä vanerista kuten useimmiten näkee.
Siinä ne nyt ovat kuvassa vielä pesemättöminä.
Heti aloin ideoida uudesta nukketalosta, jonne ne sopivat. Öljymaalattu kanataulu on varastossa odottamassa paikkaa, se sopii noiden kanssa. Nalle asukkaaksi. Sellainen on jo valmiina. "Talopuitteet" ovat sitten omaperäiset eli se paikka, missä nalle asuu. En kerro vielä. Minulla on hauska idea. Pala palalta se rakentuu.
Kanataulusta puuttuu kehykset.
Alèsissa on yksi solidaarisuuskirppari, jossa vaihtuu tavara usein. Joten he myyvät halvalla tehdäkseen aina tilaa uudelle.
Nämä folkloriset keittiö-tai tupa huonekalut ovat varmaankin 30-40-lukua. Ne on tehty koko puusta eikä vanerista kuten useimmiten näkee.
Siinä ne nyt ovat kuvassa vielä pesemättöminä.
Heti aloin ideoida uudesta nukketalosta, jonne ne sopivat. Öljymaalattu kanataulu on varastossa odottamassa paikkaa, se sopii noiden kanssa. Nalle asukkaaksi. Sellainen on jo valmiina. "Talopuitteet" ovat sitten omaperäiset eli se paikka, missä nalle asuu. En kerro vielä. Minulla on hauska idea. Pala palalta se rakentuu.
Kanataulusta puuttuu kehykset.
Alèsissa on yksi solidaarisuuskirppari, jossa vaihtuu tavara usein. Joten he myyvät halvalla tehdäkseen aina tilaa uudelle.
maanantai 28. syyskuuta 2015
Vinttien kätköistä museoon
Eilen pesin ainakin 100 vuotta vanhan puu-nahkaisen koululaukun. Se oli mustana 100 vuoden vinttipölystä.
Olin säästänyt ämpärillisen käsipyykin virutusvettä, koska käytän usein sitä lattian pesuun tai milloin mihinkin uudestaan. Vesi on täällä kallista ja olen oppinut sitä kierrättämään. Kukkaset saavat aina tiskini virutusveden ja voivat ihan hyvin. Konstit ovat monet. Sittenkin vesilaskua on paljon vuodessa. Sama juttu sähkön suhteen. Säästölinjalla kannattaa olla, niin pysyvät laskut kurissa.
Koko vesiämpärillinen kului koululaukun puhdistukseen! Mutta puhdasta tuli. Seuraavaksi oli vuorossa tänään laukun puuosien puutoukkamyrkkykäsittely xylophène-myrkyllä, jonka käsittelystä en pidä. Muovihanskat kädessä ulko-oven vieressä sitä sutilla siveltelin ja kyllästin puun monet kerrat läpimäräksi, varmaan kolme varttia siinä touhusin, "kymmeneen kertaan" täytin tuholaistoukkien reiät, jotta ne eivät enää pääse tuhoamaan tätä kallista kulttuuriomaisuutta. Tuon myrkyn käytössä en säästellyt eikä pidäkään, jotta se tehoaa. Pahimmat vaaralliset hajut jäivät sitten ulkosalle, vaikka otin laukun kuvaamisen jälkeen sisälle kuivamaan. En viitsinyt sitä vartioida kadulla. Joku voisi varastaa tämän suuren aarteeni.
Laukun sisällä oli rihvelitaulu, vaikkakin rikkinäinen, siinä käytettävine omine "kynineen". Liitua ei käytetty.
Otin selvää netissä tästä löydöstäni. Alla linkit.
Puisia leipälaukun tapaan kannettavia olkalaukkuja tehtiin ennen kotona lapsille vuoristossa Keski-Euroopassa. Se oli yksi alkuaikojen kotitekoisten koululaukkujen muoto 1800-luvulla. Selkäreput tulivat vasta 1900-luvulla.
Tavallisen koululaukun tehtävän lisäksi koululaiset voivat lasketella vuorta alas puulaukun päällä tai käyttää sitä pikkupöytänä.
Laukku muistuttaa myös entisaikojen militäärilaukkuja.
Tässä vaatimattomassa paljon käytetyssä koululaukussa on hyvä menneen ajan symboli. Ilman moninaisia nykyajan kalliita huippu atk-hienouksia opinahjo meni eteenpäin. Koulu teki tehtävänsä. Ja lapset saivat eväät elämälleen.
Tässä netti-info sivuni:
http://www.notrefamille.com/historique/le-cartable-et-son...
http://a-french-education.blogspot.fr/2013/08/the-early-l...
https://www.facebook.com/692294330792311/photos/a.8785596...
https://fr.wikipedia.org/wiki/Cartable
http://www.musee-moutiers.fr/pages/l-ecole.html
http://lci.tf1.fr/jt-13h/videos/2015/cartables-en-bois-bo...
http://webetab.ac-bordeaux.fr/college-pouillon/index.php?...
http://www.ecoleaupluriel.be/ecole-grands-parents.htm
https://de.wikipedia.org/wiki/Tornister
https://da.wikipedia.org/wiki/Tornyster
Olin säästänyt ämpärillisen käsipyykin virutusvettä, koska käytän usein sitä lattian pesuun tai milloin mihinkin uudestaan. Vesi on täällä kallista ja olen oppinut sitä kierrättämään. Kukkaset saavat aina tiskini virutusveden ja voivat ihan hyvin. Konstit ovat monet. Sittenkin vesilaskua on paljon vuodessa. Sama juttu sähkön suhteen. Säästölinjalla kannattaa olla, niin pysyvät laskut kurissa.
Koko vesiämpärillinen kului koululaukun puhdistukseen! Mutta puhdasta tuli. Seuraavaksi oli vuorossa tänään laukun puuosien puutoukkamyrkkykäsittely xylophène-myrkyllä, jonka käsittelystä en pidä. Muovihanskat kädessä ulko-oven vieressä sitä sutilla siveltelin ja kyllästin puun monet kerrat läpimäräksi, varmaan kolme varttia siinä touhusin, "kymmeneen kertaan" täytin tuholaistoukkien reiät, jotta ne eivät enää pääse tuhoamaan tätä kallista kulttuuriomaisuutta. Tuon myrkyn käytössä en säästellyt eikä pidäkään, jotta se tehoaa. Pahimmat vaaralliset hajut jäivät sitten ulkosalle, vaikka otin laukun kuvaamisen jälkeen sisälle kuivamaan. En viitsinyt sitä vartioida kadulla. Joku voisi varastaa tämän suuren aarteeni.
Laukun sisällä oli rihvelitaulu, vaikkakin rikkinäinen, siinä käytettävine omine "kynineen". Liitua ei käytetty.
Otin selvää netissä tästä löydöstäni. Alla linkit.
Puisia leipälaukun tapaan kannettavia olkalaukkuja tehtiin ennen kotona lapsille vuoristossa Keski-Euroopassa. Se oli yksi alkuaikojen kotitekoisten koululaukkujen muoto 1800-luvulla. Selkäreput tulivat vasta 1900-luvulla.
Tavallisen koululaukun tehtävän lisäksi koululaiset voivat lasketella vuorta alas puulaukun päällä tai käyttää sitä pikkupöytänä.
Laukku muistuttaa myös entisaikojen militäärilaukkuja.
Tässä vaatimattomassa paljon käytetyssä koululaukussa on hyvä menneen ajan symboli. Ilman moninaisia nykyajan kalliita huippu atk-hienouksia opinahjo meni eteenpäin. Koulu teki tehtävänsä. Ja lapset saivat eväät elämälleen.
Tässä netti-info sivuni:
http://www.notrefamille.com/historique/le-cartable-et-son...
http://a-french-education.blogspot.fr/2013/08/the-early-l...
https://www.facebook.com/692294330792311/photos/a.8785596...
https://fr.wikipedia.org/wiki/Cartable
http://www.musee-moutiers.fr/pages/l-ecole.html
http://lci.tf1.fr/jt-13h/videos/2015/cartables-en-bois-bo...
http://webetab.ac-bordeaux.fr/college-pouillon/index.php?...
http://www.ecoleaupluriel.be/ecole-grands-parents.htm
https://de.wikipedia.org/wiki/Tornister
https://da.wikipedia.org/wiki/Tornyster
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)