torstai 6. kesäkuuta 2013

Matkabudjetista puheenollen

http://www.forssanlehti.fi/uutiset/stt_uutiset?id=97048795

"Keskimääräinen suomalaiskodin lomabudjetti on tänä vuonna 1 495 euroa. Viime vuonna vastaava summa oli 1 406 euroa."

Tässä artikkeli suomalaisten lomabudjetista. Ei siinä ole ihan pikku budjetista kyse. Minä ostaisin sillä rahalla jo ihanan vanhan nukketalon.

En voi olla ihmettelemättä. Minä olen reissannut aina minimibudjetilla. Kaikki Suomen matkani olen ostanut netistä vuodesta 2004 alkaen, jolloin tutustuin atk maailmaan. Ja huomasin, miten paljon halvemmalla pääsee Ryanairilla ja muutenkin vertaamalla lentoyhtiöitä. Alle 100 eurolla olen lentoni saanut Suomeen aina joskus, eikä paljoa 200 euroa ole ylittänyt, jos on ollut kalliimpaa. Aikaa kyllä saa varata lippujen hakuun ja vertailuun. Eivät ne aina kertaheitolla löydy. Lisäksi eri vaihtoehtoja kannattaa aina hakea. Samalla näkee muuta maailmaa ja voi poiketa jonnekin matkan varrella. Olen kulkenut Montpellier-Frankfurt Hahn-Tampere kautta monta vuotta, seuraavalla kerralla täytyy löytää uusi mielenkiintoinen reitti.

Ryanair on kyllä nostanut selvästi hintojaan. Muutama vuosi sitten menopaluu lentoni Suomeen maksoivat vain 65euroa, se oli halvin matkani!

1000 euroa on noin 6000 mk. Suurin piirtein sen suuruisen summan olin säästänyt matkabudjetikseni yksi vuosi, taisi olla vuonna 1995-96, kun tulin Ranskaan. Tarkoitus oli sillä elää täällä ainakin 3kk turistina. Kauempaa ei saanut olla ilman oleskelulupaa siihen aikaan. Niin minä pärjäsinkin ja maksoin vielä aika kalliin vuokran Anduzessa. Aika on muuttunut ja elämä kallistunut. Mutta silti sain tuon rahan riittämään aika pitkälle. Toisaalta Ranskassa on noin 10% halvempaa kaikki. Silloin kuljin Eurolines bussilla, koska niin sai ostettua parhaiten pelkän menolipun. Paluulipun ajankohdan tiesin vasta perillä Ranskassa.