sunnuntai 13. marraskuuta 2016

Tukholman Traditiot näyttelystä poimittua

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kastemekko

Tässä kastepuvuista.

Olen nähnyt nukkevauvoja, joilla on tuo pakettikapalo. Nyt niihin tuli selitys. Koristeinen kapalointipuku oli ennen kastepukuja 200 vuotta sitten.





https://fashionthroughhistory.wordpress.com/2016/07/08/swaddling-or-not/



German Carved Wooden Swaddling Baby
https://fr.pinterest.com/pin/193795590188997793/

Siellä Traditiot näyttelyssä oli esillä koko elämän kiertokulku juhlineen. Kuten vuodenajatkin. Mitä vaan perinteitä meillä on olemassa tai on ollut.

Vauvasta vaariin, elämästä kuolemaan.

Täällä Nukkenallemuseossa on myös esillä koko elämänkaari.

Nyt tuolla Nordiska museossa sain selväksi yhden asian, joka oli epäselvää. Minulla on "vainajan valvojaiset"- nukketalo. Se on katolinen ja katolisilta museokävijöiltä sain sen tietää. Luulin, että sellaista tapaa ei ole tai ole ollut protestanttisessa kirkossamme. Kuulin, että ortodokseilla on.

Siellä näyttelyssä oli aika kauhistuttava vainajan valvojaishuone. Kuvan ottamista ei voinut ajatellakaan! Kalastaja vainajasta oli tehty muistoesitys. Tämä ihmisennäköinen nukke makasi pimeässä huoneessa sängyssään. Valkoiset lakanat verhosivat ikkunaa ja seiniä. Kuolema oli käynyt ja se oli hyvin realistista. Tarina kertoi, miten kyläiset kävivät jättämässä hyvästit  tälle kuolleelle naapurilleen. Tämä oli käytäntö vielä 1930-luvun lopulla Ruotsissa. En huomannut, oliko siinä sanottu, mikä kirkkokunta oli kyseessä. Toisaalta sana "vainajan valvojaiset" on olemassa suomen kielellä, joten kyllä sillä oma historiansa on.

Tässä kuva Nukkenallemuseon lapsen kuolemaa esittävästä suruhuoneesta:
Siinä musta väri on valkoisen tilalla. Peili on verhottu mustalla ja ikkunat, jos niitä olisi. Musta sänky. Kello on pysähtynyt. Äiti Provencen lila suruvaatteissa. Edessä hautajaiskärry, jossa kuollut lapsi. Katolinen risti. Uurna.

Tämä 1800-1900 taitteen nukketalo on herättänyt paljon keskustelua museokävijöiden parissa.

Ennen synnyttiin ja kuoltiin kotona. Lapsikuolleisuus on korkea. Lapsia syntyi ja kuoli paljon. Toisaalta elinikä ei ollut korkea myöskään.

Aina syntyy uutta tässä elämässä ja ihmeitä ilman määrää. Minulla on Dionnen viitoset kokoelmassani. 30-luvun ihme.