torstai 17. marraskuuta 2016

Museon vauhdin hurmassa

Tässä pari kuvaa, jotka symboloivat Nukkenallemuseon vuosia. Ylimmäinen on otettu ennen museon syntyä vuonna 1999, jolloin alakerta oli vielä kuin vankityrmä. Seuraavan vuoden 2000 alussa hommasin sinne remontin museota varten.

Oikealla näkyy polkupyöräni. Ensimmäiset 6-7 vuotta se oli uskollinen palvelijani. Kuljin kauppa-ja muut matkat pyörällä. Anduzessa ja St Christolissa tein ruokaostokset noin 8km päässä. Alèsin kaupungissa (13km) kävin myös, vaikka käytin myös bussia tietenkin, kun kauemmas menin.

Ranskassa pyöräilijät ovat yleensä urheilijapyöräiljöitä, harvoin on hyötyajoa ainakin maaseudulla.

Vaikka nyt se on muodissa joka paikassa kansainvälisesti ja kaupunkeihin on hankittu vuokrattavia pyöriä ja tehty pyöräteitä.

Minusta isoissa kaupungeissa pyöräily ajoteillä autojen joukossa on vaarallista. En menisi sinne joukkoon.

Selvää oli, että en voisi koko ikääni pyöräillä ja sitäpaitsi talviaikaan se oli vaikeaa. Tuli krooninen nenäontelon tulehdus, joka on onneksi myöhemmin melkein parantunut, kun voin lopettaa kylmällä ajon.
"Nyt tai ei koskaan" autokouluun, ymmärsin. Maalla asuessa pitää olla ajokortti ja auto. Vuonna 2006 sain kortin ja ostin auton.

Kuvassa toinen uskollinen palvelijani Peugeot 2005, joka on palvellut minua tähän asti. Korjailla on sitä täytynyt aina välillä, vaikka ikäisekseen on ollut kestävä. Se on vuoden 1991 mallia. Onneksi ystäväni on ottanut sen asiakseen. Hyvässä hoidossa se on ollut. Ajokilometrejä sillä on 240 000km. Olen ajanut yli 5000km vuodessa. Se ei ole paljoa. Lähipaikoilla n.50km säteellä, lentokentille ja kerran vuodessa Salon de Provenceen.

Tuo Peugeot 2005 on kuuluisa Ari Vatasen maailmanmestaruus auto. Niitä on täällä Ranskassa käytössä vielä paljon, se on ollut hyvin suosittu. Niihin löytää helposti varaosia autohajottamosta, koska on Ranskassa valmistettu eikä tuontitavaraa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Peugeot_205

Mutta ikuisia autoja ei ole olemassakaan. Ennen pitkää joutuu vaihtamaan. Niin olen ajatellut jo jonkin aikaa. Suomesta tulon seuraavana päivänä Peugeottini väsähti. Rikkimennyt käsijarru jumitti auton kylämme parkkipaikalle. Kun Sébastien tuli sitä katsomaan toisen autoekspertin kanssa, he laskivat korjauskuluja: 400€ + 60€ ++++ ja jos STOP hälytinvalo ei korjaannu, vielä kalliimmaksi tulee. Kun ei noissa eurosummissa näytä olevan loppua, päätin, että "nyt tai ei koskaan" on aika vaihtaa autoa. Enempää en enää investoi Peugeot vanhukseen. Ei siihen niin kalliita korjauksia ole koskaan tullut vain ihan alussa, jolloin itse rikoin sen kytkimen vahingossa. Se odottaa uutta omistajaansa, korjaajaansa parkkipaikalla. Tai sitten se voi palvella vielä monia rautaisilla varaosillaan autohajottamossa.

10 vuotta sitten auto antoi minulle siivet. Niin olen riemuissani lentänyt kuin lintu taivaalla. Moottorilla pääsee nopeammin ja kauemmas kuin polkemalla.

Niin on museokin mennyt samalla paljon eteenpäin.

Nyt minulla on Citroën v.1997. Ylelliseltä tuntuu sen ajo!