lauantai 27. lokakuuta 2018

Erilaisia näkökulmia

Vanhin nukkeni, joka on 1700-luvun kulttiesine, herättää kysymyksiä. Joten kyselin netissä katoliselta kirkolta, ei vastausta. Uusi yritys kulttiesineisiin perehtyneeltä yhdistykseltä, josta tuli heti vastaus samana iltana.

http://www.tresorsdeferveur.fr/

Miksi nukke on puettu kuin aristokraatti kuten Marie Antoinette, vaikka sen on sanottu esittävän Jeesus lasta? Päinvastoin Jeesus lapsi syntyi seimeen ja oli köyhä eikä rikas. Tuo asia on vaivannut minua alusta asti, kun sen hankin museoon.

Kontekstillinen selitys tuli lopulta. Karmeliittiluostarissa espanjalainen nunna ja pyhimys Theresa Avila kuvasi Jeesusta näin rikkaana. Katolisen henkilökultin mukaan mikään ei ole liian rikasta tai kaunista Jumalan Poikaa esittämään.

Sanasta sanaan luettuna yhdistyksen viesti oli hiukan ristiriitainen.

Tällä tavalla luostarit ovat tehneet vahasta myös Jeesus-vauvanukkeja seimeen ylellisin koristein "kulta-hopea-pitsi-silkkikääre" tyyliin kuin olisi kyseessä maallisen kuninkaan vauvalapsi. Sama iso kontrasti todellisuuteen nähden. Kuvia alla linkissä:

https://www.pinterest.fr/pin/299911656407257493

https://www.proantic.com/en/display.php?mode=obj&id=119036

Tämä konkreettinen rikkaus näkyy katolisessa kirkossa, toisin kuin protestanttinen kirkko on koruton. Siinä tulee esiin kirkkojemme ristiriita kuten henkilökulteissa.

Jeesus-nukke on verrattavissa ortodoksien ikoneihin. Se on kuunnellut paljon ihmisten rukouksia.

Ennen pojat puettiin kuin tytöt, siinäkin yksi huomioon otettava asia. Mutta Marie Antoinetten mielleyhtymä ei ole kovin positiivinen. Tällainen luksus "Jeesuskuva" shokeeraa nykyihmistä, ei vain meitä protestantteja, vaan myös monia katolisia museokävijöitä. Vaikka 1700-luvun aristokratiamaailmassa se nähtiin toisin.

Miten eri tavalla me voimmekaan tulkita ja nähdä asioita!

Joka tapauksessa nämä historian arvoitukset puhuttelevat. Mitä se mahtaakaan vielä tuoda esille?