lauantai 17. marraskuuta 2018

Suomi syystalvimatkalla 2018

Myöhäisyksy ei ole ihanteellista matkustusaikaa, koska joka paikassa sataa, niin ainakin tällä kertaa.

Lähtöaamuna tiistaina 6.marraskuuta oli taas rankkasade- ja pelottava ukkospäivä. Mutta satoi tai paistoi kotimatka alkaa. Suotuisaa ilmaa ei aina ole.

Aamulla herätys kukonlaulun aikaan klo 4:ltä. Jo klo 5:n jälkeen piti lähteä autolla Nîmesiin, muuten joutuu aamuruuhkiin. Klo 7:40 oli Eurolines bussin lähtö linja-autoasemalta Nizzaan, josta lento Helsinkiin Norwegianilla. Vajaan 6 tunnin bussimatka vain 20euroa. Se kiersi Avignonin, Marseillen ja Toulonin kautta. Maisemat olivat hienot. Silmäruokaa. Eurolines oli kyllä yli tunnin myöhässä, ei haitannut, koska lento oli vasta illalla. Norwegian lentää myös halvalla, 67euroa. Siinä uusi reitti Suomeen. Nizzan keskustaan ei kerinnyt. Joskus toiste.

Helsinkiin saavuttiin keskiyöllä samana päivänä. Siellä me kolme siskoa nukuttiin siskon petillä lattialla siskon tykönä, niin kuin silakat tynnyrissä. Uni tuli hyvin, koska oli ollut stressaava pitkä melkein 24tunnin matka.

Seuraavana aamuna keskiviikkona Onnibussilla Ypäjälle. Siellä tuttu ja turvallinen kotipaikka odotti. Äitiä ja isää ei ole enää, mutta heidän muistonsa säilyy joka nurkassa. Kotiinpaluu on aina juhlallinen. Tähän voi laittaa kuvan Berliinin taidemuseosta löytämästäni taulusta Giovanni Segantinin "Kotiinpaluu" (1895),




Minulla oli vain muutaman päivä aikaa Suomessa. Sunnuntai illalla oli jo paluu Helsinkiin, koska seuraavana aamuna oli Easyjet lento Berliiniin (Tegel), vain 40euroa. Easyjet on alkanut lennot Suomesta.

Meillä siskoilla on aina kirpparikäynnit ohjelmassa, kun olen siellä. Se on hauskaa. Forssa, Loimaa ja Somero tuli käytyä. Lisäksi poikettiin Someron Torppamuseoon, jossa on entisajan pihapiiri kaikkine ulkorakennuksineen ja susipihoineen. Aina oppii uutta. En tiennyt, että sikolätti oli myös yksi hirsirakennus, sikoja varten. Olen luullut, että se on vain kuvannollinen likainen asumus eikä konkreettinen. Toisaalta monet abstraktit nykysanat ovat ennen olleet konkreettisia. Ensi vuonna, kun menen Suomeen, haluan päästä sisälle sinne Torppamuseoon ja myös Humppilan Talomuseoon. Nyt voin vain siellä kurkkia ikkunasta sisälle.

https://www.someroseura.fi/museot/

Kirpparilta ostin pari kirjaa Evakoista ja Suomen historian erikoisia naistarinoita. Evakot toin mukanani tänne, mutta tuo toinen oli liian painava. Pieniä löytöjä tällä kertaa: pahvinen pääsiäismuna, jonka sisällä kanaperhe höyhenineen (Itä-Saksa), kaksi Kotiliestä 50-luvulta, tuohesta tehty pupulelu, ruotsalainen tulitikkuaski Solstickan (joita on myyty lasten hyväksi).

https://en.wikipedia.org/wiki/Solstickan

Kävelyretki metsään oli viimeisen päivän sunnuntaiohjelma. Tuhat kertaa olen siellä kulkenut, talvella hiihdellyt, syyskesällä käynyt mustikassa, puolukassa, vadelmia noukkimassa ja sienestämässä. 60-luvun lopulla lapsena olin siellä isän kanssa joulukuusta hakemassa, se on elävästi mielessä. Ja myöhemmin häntä katsomassa, kun oli traktorilla peltotöissä. Tuo metsä aukeineen on muistoja täynnä. Nyt saatiin kerättyä muutamia suppilovahveroita, se oli nostalgista. Niitä ennen sain monet muovikassit täyteen.

Ihan viime hetkillä katselin vielä vanhoja perheen valokuvia ennen lähtöä. Se oli sydäntä lämmittävää.

Näin minä velipojistanikin kaksi, mutta en sitä kolmatta. Kotoväkeä ajattelen aina ulkomailla.

Maananataina 12.päivänä aamulla piti olla lentokentällä Helsingissä. Joten edellisenä iltana sunnuntaina mentiin Helsinkiin.

Helsinki-Berliini lento saapui keskipäivällä Berliiniin. Olin tutkinut valmiiksi karttaa paljon, joten löysin hakemani aika helposti. Paikan päällä kyselin neuvoa vielä. Ja niin vieras maa tuntuu inhimillisemmältä, kun ottaa kontaktia toisiin ihmisiin, vaikka vain tietä kysyisi. Sain hyvän käsityksen saksalaisista, he ovat hyvin auttavaisia ja ystävällisiä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Berliini

Olin suunnitellut maanantaiksi Suarezstrasse-antiikkikatua, koska Berliinin kirpputoreille en päässyt. Ne ovat vain viikonloppuisin. Toisella kertaa. Tiistaiksi ajattelin pari museokäyntiä, DDR-museo ja Taidemuseo. Ja sitten muuten vain voi kaupunkia katsella.

Majoitukseni oli samassa hotellissa kuin viime keväänä, kun lensin Saksan kautta. Se on kävelymatkan päässä Schönefeld lentokentältä Pension Schwalbenweg, 33 euroa/yö. Niin ei tarvinnut hakea hotellia. Ja sieltä oli helppo jatkaa lentoa Ryanairilla keskiviikko aamuna, alle 20euroa. Sain lennot halvalla, kun ostin ne netistä noin 1,5kk aikaisemmin. Vielä junamatka Toulousesta Nîmesiin, 15euroa. Ne junalippujen hinnatkin vaihtelevat laidasta laitaan. Onneksi ei ollut junalakkoa, vaikka juna oli 1,5tuntia myöhässä Nîmesistä, koska oli ollut rankkasateita.

Vielä noista museoista puheenollen. DDR-museo oli yllättävän hyvä, en olisi uskonut. Näin paljon uutta. Se oli modernin interaktiivinen. Modernista en yleensä pidä, mutta tuolla nautin käynnistä ihan alusta loppuun. Museoesitteessä oli lehdistön kommentteja ja Welt-lehden mukaan se on Saksan suosituin museo. Lapsiryhmiä oli koko ajan ja heillä oli hauskaa. Ei ihme. Museokaupassa olin myös, mutta ihmettelen, kun katsoo tavaran valmistajaa, lukee aina "made in China". Joten en ostanut mitään, ei kiinnosta sarjatuotanto. Minusta valmistaja olisi pitänyt olla Saksa. Siihen taas tulee selityksiä, mutta en niistä välitä. Alla linkki DDR-museosta. Suosittelen.

https://www.ddr-museum.de/en

Taidemuseo oli myös elämys. Varsinkin, kun ulkona satoi ja sai sisällä olla lämpimässä ihailemassa kaikkea kaunista vanhaa. Joukossa oli muutamia hyvin pysähdyttäviä ja koskettavia maalauksia, kuten me ihmiset herkistymme eri asioista. 1800-luvun realismi on usein suosikkini.

https://www.museumsportal-berlin.de/en/museums/alte-nationalgalerie/

Muutama kontakti oli myös tällä matkalla. Tietä kysyessäni yksi saksalainen nuori nainen kulki yhtä matkaa vähän aikaa ja niin vaihdoimme ajatuksia Saksa-Suomi. Sitten rautatieasemalla junan ollessa myöhässä Berliinissä samaa junaa odotellessa kysyin jotakin nuorelta mieheltä, joka oli vieressä. Hän puhui täydellistä englantia ja sanoin, että te saksalaiset puhutte hyvin vierasta kieltä. "Poika" sanoi, minä en ole saksalainen, vaan amerikkalainen. Siitä taas seurasi toinen juttutuokio Amerikka-Suomi. Kerittiin puhumaan aika paljon kaikesta taivaan ja maan välillä, ennen kuin juna tuli. Paljastui yllätys. Hän oli sotilas siviilipuvussa, lentäjä, näytti jopa pilot-henkilöllisyystodistuksena. Koko perhe amerikkalaiseen tapaan on sotilassukua monen sukupolven ajan. Tämäkin nuori oli jo taistellut Syyriassa ja harjoitellut Norjassa. Sisarkin oli sotilas. Seuraavana päivänä viime hetkillä Ryanairin myöhässä olevaa lentoa odotellessa oli kolmas kohtaaminen. Vieressäni istui lentokentällä iäkäs pariskunta. Tyylikäs rouva hymyili ystävällisesti ja niin avasimme sanaisen arkkumme. Nyt oli vuorossa Israel-Suomi ajatukset. Kerroin, että olen ollut Israelissa Kibbutsilla töissä 80-luvun lopulla Golanin kukkuloilla. Ja sanoin myös, että olen ollut Anne Frankin talossa Amsterdamissa ennen kuin siitä tehtiin museo. Tämä juutalaispariskunta on matkustellut paljon, Ranskassa myös. Annoin museoesitteen ja kerroin Nukkenallemuseosta. Niin saatiin hiukan nauraa matkani loppuhetkillä ja matkastressi helpotti.

Lentokentältä me kaikki ihmiset matkaamme täysin erilaisiin maailmoihin. Lentokone on ihmeellinen keksintö, ajattelin koneessa, kun katselin sen siipiä. Niin kuin lintu se lentää.

Lopulta olin Toulousen rautatieasemalla, josta tulin junalla Nîmesiin. Onneksi ei enää satanut. Olin matkalla saappaat jalassa, ei turhaan, jalat eivät kastuneet. Mikä helpotus, kun loppu hyvin, kaikki hyvin. Matkalta tulee aina vähän uutena ihmisenä ja näkee monet asiat uusin silmin.

Teen kuvasarjan flickr.com sivuille matkakuvistani.

maanantai 5. marraskuuta 2018

Huilunsoittaja museossa

Mitä uutta museossa?

Huilunsoittaja. Pianonsoittaja siirtyy nyt toiseen 1800-luvun lopun nukketaloon, kun löysin huilunsoittajan tähän englantilaiseen taloon. Ja niin molemmissa on sitten ne kaivatut taulut.

Ei niitä ihan helppo ole löytää, aikaa meni. Keräily on aikaavievää, jos hakee jotakin erityistä. Joskus se on kuin neulan heinäsuovasta hakua. Salapoliisihommia unohtamatta. Tämä akvarelli tuli taiteilija teksti mukanaan. Joten sen suhteen on helppoa.

Tässä kuvat. Taulu on nyt liian matalalla, kun kiinnitin sen samaan naulaan, jossa oli pianonsoittaja. Korjaan myöhemmin sen korkeammalle. Mutta en malttanut olla näyttämättä hienoa löytöäni, joka sopii nukketaloon, niin kuin se olisi aina siellä ollut. Tunnelma on hyvä, kun voi kuvitella sinne kaunista taustamusiikkia.

Facebook sivulle on nyt mahdoton päästä, se jumittui, kun en antanut kysyttyjä datatietoja sinne hakkerien pelossa. Joten en saa tätä juttua sinne.





sunnuntai 28. lokakuuta 2018

Kiitos paikallislehdelle

https://www.midilibre.fr/2018/10/26/cevennes-un-dimanche-au-musee,4746410.php

Tämä Midi Libren lehti toi museoon tänään 6 henkeä. Nukkenallemuseo pääsi hyvälle paikalle toisten museoiden joukkoon. Ja se mainos tehoaa yleensä jälkeen päinkin, koska vaikuttaa paikallisväestöön. On vielä paljon ihmisiä, jotka seuraavat enemmän lehtiä kuin nettiä.

Nîmesistä tuli perhe, eläkeläisvanhemmat poikansa kanssa. St Jean du Gardin kylästä pariskunta lapsenlapsensa kanssa, he olivat täällä ennenkin monta vuotta sitten.

Mukavaa värikästä porukkaa, uutta opin ja näin heidän kanssaan. Erikoisen opettavainen oli vanha nimesiläinen monsieur, joka oli paljon matkustellut, Suomessakin. Lopussa paljastui, että hän oli ollut Punaisen Ristin humaanitäärisessä työssä. Sain nukkeidean häneltä. Meksikolainen "huolinukke" täytyy löytää kokoelmaan. Se on hauska keksintö.

Facebookista syntipukki

https://fi-fi.facebook.com/help/159096464162185

Facebook kerää dataa entistä enemmän, vaikka sitä on arvosteltu. Nyt se blokkasi museon sivun tekosyillään, jotta voisi kerätä lisätietoja väärinkäytettäväksi. Taidan sulkea sen kokonaan.

Ihan uskomatonta tuo lista linkissä yllä. Mitä kaikkea mahdollista henkilötietoa se muka tarvitsee henkilöllisyyden varmistaakseen! Datavarkauksiinsa. Rikollisuuteen.

Luottamus menee koko Facebookiin.

Syysloma puolivälissä 2018

Ensimmäinen syyslomaviikko museossa on ollut vielä hiljainen, muutamia ihmisiä ollut. Toivottavasti ensi viikon sateet tuovat tänne enemmän väkeä.

Paikallisia enemmän tai vähemmän kaukaa on käynyt viime päivinä, Montpellier'sta, Nîmesistä ja Alèsista.

Montpellier'sta tuli moottooripyörä pariskunta, joka kertoi museokyltin tien vieressä heidät tänne tuoneen. Antoisa keskusteluhetki heidän kanssaan. Opin paljon.

Nîmesiläiset toi internetti. He kehuivat tätä museon toista kerrosta alakerran vitriinimuseo-osaa enemmän, koska täällä on kotimuseon lämmin kodikas tunnelma kylmän "lasimuseon" sijaan. Kerran yksi pariisilainen sanoi myös, että harvoin museossa saa katsella vanhoja 1800-luvun nukketaloja livenä, eikä vain lasin takaa.

Tuo vitriinittömyys toisessa kerroksessa on toisaalta käytännön ongelma. Joudun peittämään aina kaiken, ettei pääse pölyyntymään. Myös vahtia täytyy enemmän, kun on pieniä lapsia, jotka helposti koskevat, katsovat käsillään eikä silmillään, kuten kuuluu ranskalainen sanonta. Ja varkauksien takia myös, jos on enemmän ihmisiä museossa yhtä aikaa. Olen huomannut, että aikuiset koskevat myös, jos ei ole kukaan lähellä näkemässä. Vaikka joka paikassa on teksti: "Ei saa koskea".

Siinä yksi toive. Jonain päivä kaikki vitriiniin, niin olisi paljon helpompi.

Alèsista tuli eilen kolma eläkeläisrouvaa. Heidät toi ALES AGGLO -lehti, jossa tästä museosta kerrottiin syyskuun kulttuuripäivinä muiden museoiden mukana. Se viesti, joka teetti paljon vaivaa, jotta siihen päästiin mukaan, ettei meitä "unohdettu". Näkyvyyttä se toi paikallisten keskuuteen. Nuokin halusivat tietää, kuinka kauan tämä museo on ollut olemassa. Kerroin 18 vuotta.

Kolme rouvaa astuivat sisään heti museon avattua klo 3. Sadepäivä. Kysyin taas, mistä he tulevat kuten aina ja, miten he tänne löysivät. Pyysin sisäänpääsymaksua, se on 5 euroa per henkilö. He olivat jo museon sisäpuolella, koska eteinen on pieni. Yksi rouvista nauroi ja sanoi, että me maksetaan vasta pois lähtiessä. Minä vastasin, että yleensä museossa maksetaan sisälle mentäessä. He alkoivat kaivaa esille kukkaroitaan. Tulin ylös ja he jäivät alas keskenään katsomaan. Kiirehdin alas, koska sain vaikutelman, että he ovat niitä aikuisia, jotka "katsovat käsillään". En tykkää sellaisesta, se on vähän röyhkeää ja omavaltaista, ei kunnioittavaa.

Museon näyttelykierrokseni heille alkoi. Alan aina vanhemmista nukeista ja muista. Meille syntyi mielenkiintoista keskustelua. Vaikka toisaalta myös yllätyin heidän kysymyksistään. Ne olivat paikallisten yleisiä kysymyksiä. Kun näytin 1800-luvun lopun nukketalo salonkihuoneista musiikkirasiaa, jossa on liköörisetti miniatyyri pöydällä, yksi kysyi onko se muovia. Ihmettelin ja vastasin, että puhallettua lasia, taidokkaasti tehty. Ei täällä kiinalaista muovia kerätä, kopioita. Ensimmäiseksi katson aina, ettei ole Kiinassa, Aasiassa tehty, kun jotain hankin.

Olin jo kertonut monesta kokoelmassani, kun tuli heiltä uusi kysymys. Saatteko te näitä kaikkia lahjana? En saa, vaan ostan niitä. Jotain harvoin olen saanut. Museota ei olisi olemassakaan, jos odottaisin ihmisten lahjoja.

Kun näytin englantilaisen 1916 nukketalon, he halusivat tietää, mistä olen löytänyt. Vakiovastaukseni nykyään on, että nämä ovat meidän keräilijöiden salaisuuksia. Ei kerrota.

Yläkerrassa heiltä loppuivat onneksi nuo kaiken kyseenalaistavat ja väheksyvät "pommitukset". Olen niihin tottunut vuosien varrella, kun toiset paikalliset tulevat museoon, ei kaikki silti sellaisia ole tietenkään. Ei turistit noin pommita, vaan ovat asiallisia ja positiivisia.

Kolme rouvaa lähti museosta kaikesta yllättävän kiinnostuneina ja tyytyväisinä. Ja niin olin minäkin.

Ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön, sanotaan. C'est la vie. Nukkenallemuseo on vaivan arvoinen. Mitä kaikkea hauskaa tämä kulttuuriharrastus tuo mukanaan! 100 kertaa enemmän hyvää kuin pahaa.

Muuten yksi yllätys. Kutsuin Alèsin museoiden konservaattorin sähköpostiviestillä tänne museoon ja samalla ehdotin nalle-ja koulunäyttelyä vuokrattavaksi. Hän vastasi ja lupasi tulla poikansa kanssa joku sunnuntai. Näin netistä, että hän on tullut tänne alueelle muualta ja on toiminut museotyössä myös ulkomailla Amerikassa ja Meksikossa. Alla linkki, jossa hänen henkilökuvaansa.

http://www.thalassa.asso.fr/CULTUREPOURTOUS/CaroleHyza.aspx

lauantai 27. lokakuuta 2018

Erilaisia näkökulmia

Vanhin nukkeni, joka on 1700-luvun kulttiesine, herättää kysymyksiä. Joten kyselin netissä katoliselta kirkolta, ei vastausta. Uusi yritys kulttiesineisiin perehtyneeltä yhdistykseltä, josta tuli heti vastaus samana iltana.

http://www.tresorsdeferveur.fr/

Miksi nukke on puettu kuin aristokraatti kuten Marie Antoinette, vaikka sen on sanottu esittävän Jeesus lasta? Päinvastoin Jeesus lapsi syntyi seimeen ja oli köyhä eikä rikas. Tuo asia on vaivannut minua alusta asti, kun sen hankin museoon.

Kontekstillinen selitys tuli lopulta. Karmeliittiluostarissa espanjalainen nunna ja pyhimys Theresa Avila kuvasi Jeesusta näin rikkaana. Katolisen henkilökultin mukaan mikään ei ole liian rikasta tai kaunista Jumalan Poikaa esittämään.

Sanasta sanaan luettuna yhdistyksen viesti oli hiukan ristiriitainen.

Tällä tavalla luostarit ovat tehneet vahasta myös Jeesus-vauvanukkeja seimeen ylellisin koristein "kulta-hopea-pitsi-silkkikääre" tyyliin kuin olisi kyseessä maallisen kuninkaan vauvalapsi. Sama iso kontrasti todellisuuteen nähden. Kuvia alla linkissä:

https://www.pinterest.fr/pin/299911656407257493

https://www.proantic.com/en/display.php?mode=obj&id=119036

Tämä konkreettinen rikkaus näkyy katolisessa kirkossa, toisin kuin protestanttinen kirkko on koruton. Siinä tulee esiin kirkkojemme ristiriita kuten henkilökulteissa.

Jeesus-nukke on verrattavissa ortodoksien ikoneihin. Se on kuunnellut paljon ihmisten rukouksia.

Ennen pojat puettiin kuin tytöt, siinäkin yksi huomioon otettava asia. Mutta Marie Antoinetten mielleyhtymä ei ole kovin positiivinen. Tällainen luksus "Jeesuskuva" shokeeraa nykyihmistä, ei vain meitä protestantteja, vaan myös monia katolisia museokävijöitä. Vaikka 1700-luvun aristokratiamaailmassa se nähtiin toisin.

Miten eri tavalla me voimmekaan tulkita ja nähdä asioita!

Joka tapauksessa nämä historian arvoitukset puhuttelevat. Mitä se mahtaakaan vielä tuoda esille?


perjantai 19. lokakuuta 2018

Shirley Templen palapeli



Kun näin Shirley Templen paperinukketalon paperinukkeineen, telkkarisarja 60-luvun lapsuudesta tuli mieleen. Kukapa sitä ei olisi katsonut silloin?

SHIRLEY TEMPLE AND HER PLAYHOUSE AUTHORIZED EDITION #1739 BY SAAFIELD
1935. Made in the USA.

Tämä keräily on paljolti myös nostalgiaa, kun oma lapsuus tulee esiin. Vaikka kovasti minua kiehtoo harmaa mennyt maailma ja sen mysteerinen historia. On mielenkiintoista mennä 100 vuotta taaksepäin ja aina vaan mielenkiintoisempaa 200 vuotta, 300 vuotta...

Toisaalta ei saa unohtaa nykyhetkeä myöskään. Niinpä seuraan myös aikaamme päivittäin internetin kansainvälisessä maailmassa. Valitettavasti tulee mieleen, että historia toistaa itseään. Paha maailma ei ole kaukana.

Takaisin Shirley Templeen. Kun sain tämän laatikon, joka kätki sisäänsä nukketalon ja paljon nukenvaatteita Shirley Temple nukkeineen, minulla oli palapeli rakennettavana. En ole ennen koonnut paperisia tai pahvisia nukketaloja, joten siinä oli minulla vähän päänvaivaa. Miten ihmeessä saan sen koottua, ei se helpolta näyttänyt. Vaikka rakennusohjeet olivat mukana, minä ajattelin, että ohjekuvien mukaan se olisi havainnollisempaa. Niinpä etsin kuvia netistä. Ja löysin tämän nukketalon osat selvempinä rakennuspalikkoina. Muuten se näytti sekasotkulta, mikä osa oli mitäkin. Mutta noita kuvia katsellessani talo alkoi hahmottua ja sen osat. Kaikki liitettävät kohdat on numeroitu tai merkitty kirjaimin.

Kokosin sen eilen illalla. Vielä aamulla huomasin, että kattohirret jäivät tekemättä, en hoksannut miten ne tehtiin, vasta valmiin talon kuvasta näin. Siinäkin oli pieni probleema, jonka sain lopulta ratkaistua.

Tällainen paperitalon rakentaminen oli aikoinaan lapsille haastavaa, ei se aikuisellekaan heti itsestään selvää ole. Oppii siinäkin ongelman ratkaisua. Vaikka helpompaa voisi olla, jos se olisi leikattavana arkkina ja sitten koottavana. Kaikki osat olisivat näkyvillä paikoillaan eikä sekaisin. Kädentaitoja paperi tai pahvilelut opettivat, kun ne osat leikkasi siististi paperista. Kärsivällisyys on myös arvokas opittava taito.

Talo on tehty vuonna 1935, joten ikää sillä on yli 80 vuotta! Hyvin säilynyt, vaikka värit ovat vähän haalistuneet, ajan patinaa. Mutta pahvi on paikoittain pehmentynyt, ettei sitä enää kannata purkaa, vaan täytyy säilyttää kokonaisena. Tulee muuten rumia kulumakohtia näkyville paikoille.

Tässä se valmiina ja alempana palapeli.



https://get.google.com/albumarchive/106550751985376443821/album/AF1QipOd1sooWzUux8_zdTfCRYYLgzRkaEXuOGxEGnoc?source=pwa

https://www.pinterest.co.uk/pin/538672805402812222/

https://www.worthpoint.com/worthopedia/shirley-temple-playhouse-authorized-474229329

https://www.worthpoint.com/worthopedia/shirley-temple-playhouse-1739-boxed-459568386

https://fi.wikipedia.org/wiki/Shirley_Temple

Shirley Temple lapsitähdestä tuli aikuisena poliitikko. Se oli yllättävää. Mutta kun katsoo hänen elokuviaan, niissä näkee lapsen seikkailujen lisäksi ajan yhteiskunnan ongelmia. Ne olivat koko perheen elokuvia, ei vain lastentarhajuttuja. Jo lapsena hän havaitsi ympäröivät vaikeudet ja se ennakoi, miksi hän haluaa tulla isona.

Shirley Temple oli ihailtu elokuvatähti toisaalta, mutta myös lapsityöntekijä, joka paiski töitä kuin aikuinen. 30-luvulla lapsityö oli yleistä.

Shirley Temple kuoli 85-vuotiaana 2014. Luin jostakin artikkelista, että hän oli elämästään kertoessaan sanonut äidin roolin olleen elämänsä tärkeimmän.

keskiviikko 17. lokakuuta 2018

Kaikki keskiaikaisen talon kätköt


https://www.leboncoin.fr/ventes_immobilieres/1501529576.htm/

Olin tätä taloa katsomassa tänään St Ambroix kylässä. Hinta on vain 28 000€! Se vaatii täysremontin. Joten hinta täytyy kaksinkertaistaa tai kolminkertaistaa. Vanhaan taloon hukkuu rahaa kuin tyhjään kaivoon, sanotaan. Tässä talossa vielä pitäisi työ tehdä silkkihansikkain, jotta aito pysyy aitona.

Niin kuin pyöreästä fasadista näkyy, se on alkuperäisessä tilassa. Ja se houkutteli minut katsomaan, vaikka arvasin, että ei se museota ajatellen olisi mahdollinen. Sinne menevä katu nousee liikaa ylös ja alakertatilaa ei ole tarpeeksi. Mutta salaperäinen tarinatalo veti puoleensa. Siitä enemmän alempana.

Ranskalainen ystäväni sanoi heti, ettei siellä ole terassia, pikkupuutarhasta puhumattakaan. Siinä heidän ykkösvaatimuksensa. Lisäksi kuulen uima-allas toivomuksista häneltä. Se on minusta huippu. Minä ainakin kierrän kaukaa sellaiset modernit ranskalaiset vaaleanpunaiset kermaleivostalot. Ylellisyys on muotia. Mutta kaikki eivät siitä pidä, kuten minä. Historian suuret salaisuustalot kiinnostavat 1000 kertaa enemmän.

Tämän talon ainut ylellisyys oli turkkilainen käymälä kellarin nurkassa.

Ei se ole modernilla remontilla pilattu. Sairaalamaisia valkoseiniä ei se ollut täynnä, kuten usein näen täällä remontin jälkeen. Ikkunat ovat aitoa puuta eikä muovi pvc-tä, joita on nyt kaikkialla. Vähät he välittävät hengittääkö talo liian umpinaisena, tärkeämpää on energiansäästö. Ongelmia se tietää.

Sitten astutaan sisään. Taloa oli näyttämässä pariskunta. Se oli madamen syntymäkoti. Hän oli siellä syntynyt 55 vuotta sitten. Sanoin, että Suomessa me synnyttiin sairaalassa, isovelikin, vaikka on syntynyt 40-luvun lopulla. Niin tuli puhe iästämme. Paljastui, että ollaan suurin piirtein samaa sukupolvea. Loppujen lopuksi kaikkea me kerkisimme puhumaan vierailun aikana. Kerroin museostanikin ja annoin museoesitteen.

Alakerrassa oli ulko-oven vieressä pieni kanakoppi, josta sai aikoinaan aina tuoreita kananmunia ja kai myös teuraskanoja. Sellaista en ole koskaan nähnyt kuten en paljon muutakaan, mitä ihmeitä täällä näin. Rappuset olivat kierreportaat linnatyyliin. Talo oli kuulema ollut aatelisten asuttama aikoinaan, koska se kuului lähellä olevan linnan sivurakennuksiin.

Kolme kerrosta katsottuamme, voin kurkata vinttiin. Sinne pääsy oli hankala, vaikeakulkuinen, salaperäisyydenverho esti. Vaikka se oli pahimmillaan alakerrassa kellarissa käydessämme. Paljastui nimittäin hyvin kätketty toinen maanalainen kellari sen vierestä. Jos ei sen olemassaolosta tietäisi, ei sinne osaisi mennä. Vaikka ei sinne voinutkaan sisälle astua, niin pelottavalta pimeältä vankityrmältä se näytti! Mitä kaikkea onkaan taloihin rakennettu keskiaikana. Tuo oli "oubliette"eli sinne unohdettiin elinkautisvanki. Tätä paikkaa esitellessään rouva teki ranskalaisten "pääpoikki eleen" hymy huulessa. Samoin moni isoäiti, -isä näyttää lapsenlapsilleen, kun esittelen museossa vanhimman vahanukkeni ja kerron sen tuovan mieleen Marie Antoinetten hienoine prinsessahameineen. Hänen elämänsä loppui mestauslavalle, pää poikki, ja siitä on tullut ranskalaisten hirtehishuumoria, jota lapsillekin näytetään.

Taisin vierailla kummitustalossa. Itsessään sen tarinoille ei varmaan tulisi loppua...

https://fr.wikipedia.org/wiki/Oubliette

https://en.wikipedia.org/wiki/Dungeon

Mahdoinko nähdä siellä ihan kaiken? Voi olla, että joku salaperäinen käytävä lähti vankityrmästä kallion valtaviin luoliin. Mene ja tiedä.

Tässä kuvia ihastuttavasta St Ambroix'n keskiaikakylästä:
http://www.saint-ambroix.fr/index.php/D%25C3%25A9couvrir-St-Ambroix?idpage=2&afficheMenuContextuel=true






sunnuntai 14. lokakuuta 2018

Leikkikalut eivät ole vain leikkikaluja

Kokoelmassani on maailma pienoiskoossa. Elämän koko kirjo komedioineen ja tragedioineen kehdosta hautaan. Paljon iloa ja surua kätkeytyy kaikkeen vanhaan. Ja salaisuuksina ne monesti voivat pysyä.

Leikkikalut kertovat paljon enemmän kuin lasten leikeistä. Ne peilaavat yhteiskuntaamme.

Sadutkaan eivät ole vain satuja. Niissä on usein mukana elämän- tai muuta filosofiaa.

Aisopoksen, Hans Christian Andersenin ja muiden satusetien sadut viestivät myös aikuisille eikä vain lapsille.

"Keisarin uudet vaatteet" on julkaistu 1837. Mutta "keisareita uusine vaatteineen" on kai aina ollut historiassa ja on edelleen. Riittää, kun vilkaisee maailman uutisia. Tarvitaan lapsia ja muita totuudentorvia sanomaan totuus.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Keisarin_uudet_vaatteet

https://webinaari.fi/2013/02/03/aurinko-tuuli-ja-suostuttelun-lempea-voima/
Aisopoksen sadussa tuuli ja aurinko kiistelivät siitä, kumpi on vahvempi.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_North_Wind_and_the_Sun

The wind attempts to strip the traveler of his cloak, illustrated by Milo Winter in a 1919 Aesop anthology. The sun persuades the traveler to take off his cloak.