Nyt on syyslomien loppu viikonloppu. Koulut alkavat torstaina, toisilla on alkanut jo.
Tähän asti on ollut leutoa, ei ole kovin kylmää ollut vielä yölläkään, vaikka päivä-ja yölämpötilojen erot ovat jo suuret. Aamulla kun menin Dixoua viemään ulos eilen, laitoin toppiksen ensimmäistä kertaa ylle tänä syksynä. Päivällä ei tarvinnut ollenkaan takkia. Huomiseksi luvataan 20°C.
http://france.lachainemeteo.com/meteo-france/ville/previsions-meteo-lezan-27936-0.php
Nallenäyttelystä ei ole vielä uutisia kirjastosta. Mutta nallelistani on nyt tehty vanhojen nallejen osalta, 213 nallea. En listannut muutamaa 60-luvun mininallea. Se oli hyvä idea tehdä 10 nallea per päivä. Pidän siinä nyt taukoa ja sitten listaan itsetekemistäni nalleista 50kpl, jotka menevät näyttelyyn.
Museossa on ollut hiljaista. Tänään oli yksi pariskunta. Saa nähdä tuleeko vielä lomalaisia.
Me ollaan nyt jäseniä myös Alèsin turistitoimistossa Anduzen ja Pont du Gardin lisäksi. Niin päästään sen turistioppaaseen vuoden 2014 alusta ja heidän nettisivuille. 85 euroa maksoi, vähemmän kuin edellisinä vuosina, taksa on pienempi yhdistyksille kuin yrityksille. Nyt kun kuulutaan Alèsin asutustaajamaan, pitää olla esillä 50 kunnan julkaisussa. Syyskuun Euroopan kulttuuripäivinä huomattiin, että meidän kaikkien 50 yhteinen mainostus on tehokkaampaa kuin vain muutaman 10-15 kunnan. Levikki on laajempi.
Alla linkki heidän sivuilleen:
http://www.alescevennes.fr/annuaires/pays.cevennes/grand.ales.en.cevennes/lezan/culture.-.patrimoine.-.loisirs/musee.des.poupees.et.des.nounours.a.lezan
perjantai 1. marraskuuta 2013
Nukketeatterista
Tässä tämä nukketeatteri puhdistettuna. Kyllä se oli likainen edestä ja takaa, hankasin sitä monta tuntia.
Siinä oli ylhäällä oikealla ja vasemmalla ollut joku koriste, jäljellä oli tyhjä maalaamaton paikka. Minulla sattui olemaan samanväristä vihreää vesiliukoista maalia, jolla maalasin ne vihreäksi kuten muukin koristeosa.
Kuvaosa alhaalla tuli myös paremman näköiseksi kun sai vuosikymmenien mustan pölyn siitä pois.
Vielä täytyy löytää tummanpunaista samettiverhoa sen verhoiksi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Guignol
http://fr.wikipedia.org/wiki/Guignol
http://en.wikipedia.org/wiki/Kasperle
"The puppet Kasper, along with France's Guignol, and Britain's Punch and Judy has his origins in the character of Pulcinella, a stock character of the Italian Commedia dell'Arte."
Lapsena 60-luvulla katsottiin telkkarista Kasper-teatteria, joka vastaa ranskalaista Guignol nukketeatteria. Englannissa on Punch and Judy
Siinä oli ylhäällä oikealla ja vasemmalla ollut joku koriste, jäljellä oli tyhjä maalaamaton paikka. Minulla sattui olemaan samanväristä vihreää vesiliukoista maalia, jolla maalasin ne vihreäksi kuten muukin koristeosa.
Kuvaosa alhaalla tuli myös paremman näköiseksi kun sai vuosikymmenien mustan pölyn siitä pois.
Vielä täytyy löytää tummanpunaista samettiverhoa sen verhoiksi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Guignol
http://fr.wikipedia.org/wiki/Guignol
http://en.wikipedia.org/wiki/Kasperle
"The puppet Kasper, along with France's Guignol, and Britain's Punch and Judy has his origins in the character of Pulcinella, a stock character of the Italian Commedia dell'Arte."
Lapsena 60-luvulla katsottiin telkkarista Kasper-teatteria, joka vastaa ranskalaista Guignol nukketeatteria. Englannissa on Punch and Judy
torstai 31. lokakuuta 2013
Vanhantavaran kaupassa ostoksilla
Tänään ostin kahvipannun nallejen joulupöytää varten. 8 euroa.
Lisäksi löysin vanhaa tapettia samaan hintaan 8€. Värit ovat vähän aasialaista tyyliä. Otan selvää, onko se 1800-luvulta, silloin oli mustapohjaisia tapetteja. Voisin käyttää sitä nukketalooni. Otan nuo kukkakohdat. Harvoin näkee vanhoja tapetteja myynnissä. Kuva alimpana.
Eikä siinä kaikki. Nukketeatteri eli Guignol ranskalaisittain piti myös ostaa, sellaista ei ole vielä museossa. Yksi pieni kokoinen Kasper teatteri on. Tämä taas on yli metrin korkea ja noin 60 cm leveä. Kuvien perusteella 1920-luvulta. Sen voi ripustaa seinälle. Pitää vaan siistiä ja paikattavaakin on. Verho puuttuu myös.
Lisäksi löysin vanhaa tapettia samaan hintaan 8€. Värit ovat vähän aasialaista tyyliä. Otan selvää, onko se 1800-luvulta, silloin oli mustapohjaisia tapetteja. Voisin käyttää sitä nukketalooni. Otan nuo kukkakohdat. Harvoin näkee vanhoja tapetteja myynnissä. Kuva alimpana.
Eikä siinä kaikki. Nukketeatteri eli Guignol ranskalaisittain piti myös ostaa, sellaista ei ole vielä museossa. Yksi pieni kokoinen Kasper teatteri on. Tämä taas on yli metrin korkea ja noin 60 cm leveä. Kuvien perusteella 1920-luvulta. Sen voi ripustaa seinälle. Pitää vaan siistiä ja paikattavaakin on. Verho puuttuu myös.
maanantai 28. lokakuuta 2013
Helsinki ykkösenä
http://voyages.orange.fr/reportages/photos/classement-des-villes-les-plus-honnetes-du-monde/
Valittujen Palojen tutkimuksen mukaan Helsinki on maailman rehellisin metropoli:
16 maailman metropolista Helsinki tuli ykköseksi testissä. 12 "kadotetusta" kukkarosta 11 palautettiin omistajalleen.
Valittujen Palojen tutkimuksen mukaan Helsinki on maailman rehellisin metropoli:
16 maailman metropolista Helsinki tuli ykköseksi testissä. 12 "kadotetusta" kukkarosta 11 palautettiin omistajalleen.
"Parmi les 16 métropoles testées par le Reader’s Digest, Helsinki arrive au top des villes les plus honnêtes du monde. Sur les 12 portefeuilles abandonnés, 11 ont été retournés à leur propriétaire."
sunnuntai 27. lokakuuta 2013
Ensi viikolla kuulee
Perjantaina lähetin sähköpostilla näyttelytarjouksen Alèsin kirjastoon. Lauantai oli viimeinen määräpäivä.
Annoin Sébastienin lukea sen. Hänen mielestään se oli turhan tarkka tarjous. Olin nimittäin ottanut mallia toisten näyttelyjen pitäjien nettisivuilta, joissa yksityiskohdittain kaikki oli selostettu alusta loppuun. Lisäsin vielä mainosehdotus mallin kuvineen. He olivat tehneet jo yhden nalleteema mainoksen. Pullea kiinalaisnalle kuvana mainostaa heidän nallenkeräys kampanjaansa ennen joulua. Tarkoitus on kerätä joululahjoja kirjaston pienille asiakkaille. Siksi tein oman mainosmallin, etteivät he tätä nallenäyttelyäkin ala mainostaa noilla moderneilla nalleilla. Se antaisi negatiivisen kuvan koko tapahtumasta.
Kirjasto oli luvannut 600€/kk. Huomasin, että muut näyttelyjen järjestäjät laskuttavat vielä bensakulut, ruokarahat, valvontatunneista jne. Kun Alèsissa joutuu käymään joka päivä 5 päivää viikossa kuukauden ajan näyttelyä valvomassa, sinne on 13km yhteen suuntaan, kalliiksi se tulee. Joten pyysin bensakuluihin 100 euroa ja ruokakuluihin 50 euroa. En pyydä valvomistunneista mitään, hyvä jos tuon 150 euroa lisänä hyväksyvät. Joten loppusumma on sitten 750 euroa.
Arvaan, että kirjasto oli ensin ottanut yhteyttä Uzèsin lelumuseoon, joka järjestää nykyään vain kiertäviä näyttelyjä, koska on muuten museona suljettu. Heillä on varmaan paljon isommat taksat, joten siksi kirjasto kääntyi lopulta meidän puoleen. Pääsee halvemmalla.
Kirjaston vakuutusyhtiö voi kieltäytyä vakuuttamasta näyttelyä, koska sen arvoksi on sanottu 16 000 euroa, ja kaikki on esillä ilman vitriiniä. Riskit ovat suuret. Koti- ja autovakuutuksillakin yms. on omat ehtonsa.
Toteutuu tai ei tämä suunnitelma, molempi on hyvä ratkaisu. En ole siihen kovin innostunut, siitä on paljon vaivaa ja häviötä voi tulla kokoelmalle, jota ei välttämätä vakuutus korva. Mainosta siitä olisi lähinnä paikallisille asukkaille. Sekään ei ole motivoivaa. Turisteja muualta on paljon mukavampi vastaanottaa museoon. He ovat parempi mainoskohde. En "käskisi kylään" kylänaapureita, jotka eivät ole todella kiinnostuneita museosta. Se on väkinäistä "vierailua". Kyläläiset saavat pitää omia rakkaita kissanristiäisiään.
Annoin Sébastienin lukea sen. Hänen mielestään se oli turhan tarkka tarjous. Olin nimittäin ottanut mallia toisten näyttelyjen pitäjien nettisivuilta, joissa yksityiskohdittain kaikki oli selostettu alusta loppuun. Lisäsin vielä mainosehdotus mallin kuvineen. He olivat tehneet jo yhden nalleteema mainoksen. Pullea kiinalaisnalle kuvana mainostaa heidän nallenkeräys kampanjaansa ennen joulua. Tarkoitus on kerätä joululahjoja kirjaston pienille asiakkaille. Siksi tein oman mainosmallin, etteivät he tätä nallenäyttelyäkin ala mainostaa noilla moderneilla nalleilla. Se antaisi negatiivisen kuvan koko tapahtumasta.
Kirjasto oli luvannut 600€/kk. Huomasin, että muut näyttelyjen järjestäjät laskuttavat vielä bensakulut, ruokarahat, valvontatunneista jne. Kun Alèsissa joutuu käymään joka päivä 5 päivää viikossa kuukauden ajan näyttelyä valvomassa, sinne on 13km yhteen suuntaan, kalliiksi se tulee. Joten pyysin bensakuluihin 100 euroa ja ruokakuluihin 50 euroa. En pyydä valvomistunneista mitään, hyvä jos tuon 150 euroa lisänä hyväksyvät. Joten loppusumma on sitten 750 euroa.
Arvaan, että kirjasto oli ensin ottanut yhteyttä Uzèsin lelumuseoon, joka järjestää nykyään vain kiertäviä näyttelyjä, koska on muuten museona suljettu. Heillä on varmaan paljon isommat taksat, joten siksi kirjasto kääntyi lopulta meidän puoleen. Pääsee halvemmalla.
Kirjaston vakuutusyhtiö voi kieltäytyä vakuuttamasta näyttelyä, koska sen arvoksi on sanottu 16 000 euroa, ja kaikki on esillä ilman vitriiniä. Riskit ovat suuret. Koti- ja autovakuutuksillakin yms. on omat ehtonsa.
Toteutuu tai ei tämä suunnitelma, molempi on hyvä ratkaisu. En ole siihen kovin innostunut, siitä on paljon vaivaa ja häviötä voi tulla kokoelmalle, jota ei välttämätä vakuutus korva. Mainosta siitä olisi lähinnä paikallisille asukkaille. Sekään ei ole motivoivaa. Turisteja muualta on paljon mukavampi vastaanottaa museoon. He ovat parempi mainoskohde. En "käskisi kylään" kylänaapureita, jotka eivät ole todella kiinnostuneita museosta. Se on väkinäistä "vierailua". Kyläläiset saavat pitää omia rakkaita kissanristiäisiään.
perjantai 25. lokakuuta 2013
Tasa-arvosta
http://www.hs.fi/ulkomaat/Suomi+taas+toinen+miesten+ja+naisten+tasa-arvovertailussa/a1382665050814
"Miesten ja naisten välinen tasa-arvo on toteutunut Suomessa toiseksi parhaiten maailmassa, arvioi Maailman talousfoorumi (WEF)."
http://www.weforum.org/reports/global-gender-gap-report-2013
http://www3.weforum.org/docs/WEF_NR_GGGR_Report_2013_FR.pdf
En viitsi laittaa tätä linkkiä ranskan blogiini. Ranskalaisille tulee paha mieli.
"Miesten ja naisten välinen tasa-arvo on toteutunut Suomessa toiseksi parhaiten maailmassa, arvioi Maailman talousfoorumi (WEF)."
http://www.weforum.org/reports/global-gender-gap-report-2013
http://www3.weforum.org/docs/WEF_NR_GGGR_Report_2013_FR.pdf
En viitsi laittaa tätä linkkiä ranskan blogiini. Ranskalaisille tulee paha mieli.
torstai 24. lokakuuta 2013
Syysloma-aikaa museossa
141 nallea on nyt listattu kuvineen ja muine tietoineen. Joka päivä olen levittänyt lattialle 10 nallea, listaamista varten. Dixou on seurannut minua ja ihmetellyt, mitä sinä oikein touhuat. Mutta ei hätää. Se ei ole niistä varastanut ainuttakaan. Kun silloin alussa se maistoi muutamaa nallea, yhdeltä hävisi jalka, se huomasi, ettei ollut hyvänmakuista. Joten nyt ne saavat olla rauhassa.
Aikaavievää hommaa se on, noin 4 tuntia siinä menee joka kerta. Työ tulee tehtyä lopultakin, kun on pakko.
Viikon päästä tulee vanhojen nallejen lista valmiiksi, en meinaa joulunäyttelyyn kaikkia antaa. Pidän museossa harvinaisemmat. Jos kuitenkin varastetaan jotakin siellä kirjaston näyttelyssä, siltä varalta. Kuitenkin 100 vuotiaan Steiff nallen vien sinne, koska se on hyvä vetonaula. Kuuluisa merkki täytyy olla. Ja toisaalta sellainen pitää saada takaisin vakuutukselta rahana, jos se häviää. Löydän kyllä uuden Steiffin.
Itse tekemiäni nalleja vien 50kpl. Ja mukaan tulee aika paljon vanhoja leluja, puuhevosia jne., joihin saa esille hyvin nallet. Punaisen polkuauton 60-luvun Peugeotin vien myös, se onkin ollut aina varastossa, koska ei mahdu esille museoon. Lisäksi tulee monia vaunuja jne. Myös nallekirjoja, mutta niitä vartioin hyvin, etteivät häviä.
Pesin äsken yhden 60-luvun mohair nallen. Olen sen ostanut alkuaikoina Anduzen kirpparilta, kun en nalleja vielä oikein löytänyt. Siihen aikaan en osannut niitä puhdistaa, joten se oli hirmu likainen. Sen näköinen, että oli varmaan tonkittu roskiksesta. Oikea bakteeripesä. Ihmeen paljon lapset sietävät noita bakteereja, kun he lelujaan vetävät perässään milloin missäkin. Ja kun nallet ovat aikansa eläneet lasten mukana, ne joutuvat unohduksiin ullakolle, tai roskikseen, jos ovat huono-onnisia. Toisaalta, hyväonnisina ja arvokkaina ne voivat löytää uuden kodin. Nukkenallemuseo on "orpokoti", hylättyjen aarrekammio.
Lauantaiksi olen luvannut lähettää kirjastoon näyttelytarjouksen. Sitä varten olen surffaillut ja hakenut tietoa netistä, miten näyttelyjen järjestäjät toimivat. Lisänä tulee pikkutarkka selostus näyttelystä ja kaikkeen siihen liittyvistä käytännön järjestelyistä. Olen laskenut, että lelujen vakuutusarvo on noin 16 000 euroa.
Nyt on parin viikon syyslomat Ranskassa. Museossa on käynyt vähän ihmisiä. Paikallisia lähinnä. Muualta ja läheltä tulleet ovat erilaisia museovieraita. Turisteja on helpompi vastaanottaa. Nämä
lähikyläläiset tai - kaupunkilaiset ovat hyvin utelilaita. Kysymyksiä jos jonkinlaisia tulee vastaan. Täytyy olla jo valmiina patenttivastaukset, etteivät he yllätä. "Se on salaisuus", se kelpaa aina välillä vastaukseksi. Mutta ei sitäkään joka kerta voi käyttää. Eilen yksi eläkeikäinen naapurikylän madame sanoi, ettei hän ole koskaan ollut lentokoneessa. Koko perhe monessa sukupolvessa asuu samassa kylässä. Niin maailma jää pieneksi. Ja silloin seurataan ympärillä olevia ihmisiä, heidän tekemisiään tai tekemättä jättämisiään. Toisaalta uteliaampi oli hänen seurassaan ollut lähes 50 vuotias rouva, joka on muualta tullut ranskalainen.
Minä en seuraa naapureita, minulla on omat touhut. Kun saan joulunäyttelyn valmistelun pitemmälle, voin taas keskittyä muuhunkin. Kaksi vanhaa nukketaloa odottaa sisustamista. Joten nukketaloissa olen paljon nyt tulevana talvena, muu maailman meno unohtuu. Niin mukaansatempaavaa se on.
Joka syksy olen hankkinut kokoelmaan jotakin uutta ja erikoista. Tänä vuonna ostin englantilaisen Silber & Fleming nukketalon, lontoolainen talomalli 1800-luvulta. Kuuluisia merkkejä pitää museossa olla. Laitan piakkoin kuvan dollhousedreams-sivujen "Mitä uutta?" sivulle.
http://www.flickr.com/photos/62079252@N04/sets/72157636693272466/
Flickr.com sivuille laitoin jo pari kuvaa.
Ulkoapäin se on hieno, mutta sisältä se täytyy korjata. Tapetit on muutettu joskus 70-luvulla. Ne otin pois, niiden alla oli alkuperäiset kuten kuvassa näkyy. Ne ovat aika pahasti kärsineet, mutta korjattavissa ainakin osittain. Keittiö vasemmalla alla on alkuperäisellä maalillaan sinisenä ja lattia punaisena. Takat oli maalattu valkoiseksi ja lattian laitapuut ja myös huonereunat. Minusta se on shokeraavaa, kun modernisoidaan vanha talo. Mautonta. Meinaan maalata ne sellaiseksi kuin ne olivat alkuaan. Netistä saa ideoita. Olen löytänyt ihan samoja taloja. Barbra Streisandilla on sellainen ja se on myynnissä. Se on sama mutta koristeellisempi ja isommassa koossa, tässä linkki alla. Kalustettuna se on ihana! Mutta kun katsoo sen hintaa, pyörryttää. Vaikka Amerikassa on varmaan miljonäärejä, joille se on hinnoitettu.
http://www.carmeldollshop.com/category/dollhouses/dollhouses.htm
Olen seurannut niiden hintoja pitemmän aikaa. Hintahaitari on iso, suurin piirtein 200€:sta tai 300€:sta ylöspäin 1000€:een tai enemmän kunnosta yms. riippuen. Tuon Barbra Streisandin nukketalon hintaa nostaa sen kuuluisa omistaja, maailmankuulu näyttelijä. Kuten muutenkin vanhoilla leluilla. Vaikka olisi vaatimaton räsynukke, jos se on kuulunut Anne Frankille, juutalaiselle Anne Frankin päiväkirjan kirjoittajalle, sen hintaluokka nousee huippuun.
http://jamesdjulia.com/auctions/view_lot_info.asp?lot=3055-323
Siinä yllä linkki hienosti kalustetusta nukketalosta 1800-luvulta.
Silber&Fleming nukketaloissa on pienet huoneet, joten ne saa vähemmällä kalustettua. Toisaalta niissä on aina kallis sisustus, kuten Boulle-huonekaluja miniatyyrinä. Helsingin Kansallismuseon nukketalonäyttelyssä ïhailin noita huonekaluja, mutta ei siellä ollut tuota englantilaista nukketalomerkkiä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Charles_Boulle
http://en.chateauversailles.fr/history/versailles-during-the-centuries/the-palace-construction/andre-charles-boulle-1642-1732
Charles Boulle oli 1600-ja 1700-luvuilla Ranskan johtavin huonekalujen taidepuuseppä, joka työskenteli Ludwig IV:lle. Alla tekstissä puhutaan vielä kilpikonnankuori- ja kuparipäällysteisistä huonekaluista, jota sanotaan "Boulle marketeriaksi, upotustyöksi". Sellainen oli Petronellan nukketalon pinta Amsterdamissa.
"The leading cabinet-maker of French furniture in the 17th and 18th century..........Beginning in 1672, he produced all kinds of pieces of furniture for Louis XIV.........Boulle is inseparable from the copper and tortoiseshell marquetry that made his success: the famous “Boulle marquetry”."
Aikaavievää hommaa se on, noin 4 tuntia siinä menee joka kerta. Työ tulee tehtyä lopultakin, kun on pakko.
Viikon päästä tulee vanhojen nallejen lista valmiiksi, en meinaa joulunäyttelyyn kaikkia antaa. Pidän museossa harvinaisemmat. Jos kuitenkin varastetaan jotakin siellä kirjaston näyttelyssä, siltä varalta. Kuitenkin 100 vuotiaan Steiff nallen vien sinne, koska se on hyvä vetonaula. Kuuluisa merkki täytyy olla. Ja toisaalta sellainen pitää saada takaisin vakuutukselta rahana, jos se häviää. Löydän kyllä uuden Steiffin.
Itse tekemiäni nalleja vien 50kpl. Ja mukaan tulee aika paljon vanhoja leluja, puuhevosia jne., joihin saa esille hyvin nallet. Punaisen polkuauton 60-luvun Peugeotin vien myös, se onkin ollut aina varastossa, koska ei mahdu esille museoon. Lisäksi tulee monia vaunuja jne. Myös nallekirjoja, mutta niitä vartioin hyvin, etteivät häviä.
Pesin äsken yhden 60-luvun mohair nallen. Olen sen ostanut alkuaikoina Anduzen kirpparilta, kun en nalleja vielä oikein löytänyt. Siihen aikaan en osannut niitä puhdistaa, joten se oli hirmu likainen. Sen näköinen, että oli varmaan tonkittu roskiksesta. Oikea bakteeripesä. Ihmeen paljon lapset sietävät noita bakteereja, kun he lelujaan vetävät perässään milloin missäkin. Ja kun nallet ovat aikansa eläneet lasten mukana, ne joutuvat unohduksiin ullakolle, tai roskikseen, jos ovat huono-onnisia. Toisaalta, hyväonnisina ja arvokkaina ne voivat löytää uuden kodin. Nukkenallemuseo on "orpokoti", hylättyjen aarrekammio.
Lauantaiksi olen luvannut lähettää kirjastoon näyttelytarjouksen. Sitä varten olen surffaillut ja hakenut tietoa netistä, miten näyttelyjen järjestäjät toimivat. Lisänä tulee pikkutarkka selostus näyttelystä ja kaikkeen siihen liittyvistä käytännön järjestelyistä. Olen laskenut, että lelujen vakuutusarvo on noin 16 000 euroa.
Nyt on parin viikon syyslomat Ranskassa. Museossa on käynyt vähän ihmisiä. Paikallisia lähinnä. Muualta ja läheltä tulleet ovat erilaisia museovieraita. Turisteja on helpompi vastaanottaa. Nämä
lähikyläläiset tai - kaupunkilaiset ovat hyvin utelilaita. Kysymyksiä jos jonkinlaisia tulee vastaan. Täytyy olla jo valmiina patenttivastaukset, etteivät he yllätä. "Se on salaisuus", se kelpaa aina välillä vastaukseksi. Mutta ei sitäkään joka kerta voi käyttää. Eilen yksi eläkeikäinen naapurikylän madame sanoi, ettei hän ole koskaan ollut lentokoneessa. Koko perhe monessa sukupolvessa asuu samassa kylässä. Niin maailma jää pieneksi. Ja silloin seurataan ympärillä olevia ihmisiä, heidän tekemisiään tai tekemättä jättämisiään. Toisaalta uteliaampi oli hänen seurassaan ollut lähes 50 vuotias rouva, joka on muualta tullut ranskalainen.
Minä en seuraa naapureita, minulla on omat touhut. Kun saan joulunäyttelyn valmistelun pitemmälle, voin taas keskittyä muuhunkin. Kaksi vanhaa nukketaloa odottaa sisustamista. Joten nukketaloissa olen paljon nyt tulevana talvena, muu maailman meno unohtuu. Niin mukaansatempaavaa se on.
Joka syksy olen hankkinut kokoelmaan jotakin uutta ja erikoista. Tänä vuonna ostin englantilaisen Silber & Fleming nukketalon, lontoolainen talomalli 1800-luvulta. Kuuluisia merkkejä pitää museossa olla. Laitan piakkoin kuvan dollhousedreams-sivujen "Mitä uutta?" sivulle.
http://www.flickr.com/photos/62079252@N04/sets/72157636693272466/
Flickr.com sivuille laitoin jo pari kuvaa.
Ulkoapäin se on hieno, mutta sisältä se täytyy korjata. Tapetit on muutettu joskus 70-luvulla. Ne otin pois, niiden alla oli alkuperäiset kuten kuvassa näkyy. Ne ovat aika pahasti kärsineet, mutta korjattavissa ainakin osittain. Keittiö vasemmalla alla on alkuperäisellä maalillaan sinisenä ja lattia punaisena. Takat oli maalattu valkoiseksi ja lattian laitapuut ja myös huonereunat. Minusta se on shokeraavaa, kun modernisoidaan vanha talo. Mautonta. Meinaan maalata ne sellaiseksi kuin ne olivat alkuaan. Netistä saa ideoita. Olen löytänyt ihan samoja taloja. Barbra Streisandilla on sellainen ja se on myynnissä. Se on sama mutta koristeellisempi ja isommassa koossa, tässä linkki alla. Kalustettuna se on ihana! Mutta kun katsoo sen hintaa, pyörryttää. Vaikka Amerikassa on varmaan miljonäärejä, joille se on hinnoitettu.
http://www.carmeldollshop.com/category/dollhouses/dollhouses.htm
Olen seurannut niiden hintoja pitemmän aikaa. Hintahaitari on iso, suurin piirtein 200€:sta tai 300€:sta ylöspäin 1000€:een tai enemmän kunnosta yms. riippuen. Tuon Barbra Streisandin nukketalon hintaa nostaa sen kuuluisa omistaja, maailmankuulu näyttelijä. Kuten muutenkin vanhoilla leluilla. Vaikka olisi vaatimaton räsynukke, jos se on kuulunut Anne Frankille, juutalaiselle Anne Frankin päiväkirjan kirjoittajalle, sen hintaluokka nousee huippuun.
http://jamesdjulia.com/auctions/view_lot_info.asp?lot=3055-323
Siinä yllä linkki hienosti kalustetusta nukketalosta 1800-luvulta.
Silber&Fleming nukketaloissa on pienet huoneet, joten ne saa vähemmällä kalustettua. Toisaalta niissä on aina kallis sisustus, kuten Boulle-huonekaluja miniatyyrinä. Helsingin Kansallismuseon nukketalonäyttelyssä ïhailin noita huonekaluja, mutta ei siellä ollut tuota englantilaista nukketalomerkkiä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Charles_Boulle
http://en.chateauversailles.fr/history/versailles-during-the-centuries/the-palace-construction/andre-charles-boulle-1642-1732
Charles Boulle oli 1600-ja 1700-luvuilla Ranskan johtavin huonekalujen taidepuuseppä, joka työskenteli Ludwig IV:lle. Alla tekstissä puhutaan vielä kilpikonnankuori- ja kuparipäällysteisistä huonekaluista, jota sanotaan "Boulle marketeriaksi, upotustyöksi". Sellainen oli Petronellan nukketalon pinta Amsterdamissa.
"The leading cabinet-maker of French furniture in the 17th and 18th century..........Beginning in 1672, he produced all kinds of pieces of furniture for Louis XIV.........Boulle is inseparable from the copper and tortoiseshell marquetry that made his success: the famous “Boulle marquetry”."
torstai 17. lokakuuta 2013
Kirjaston lasten ja nuorten osasto museossa
http://souvenirs.midiblogs.com/media/02/00/2458200231.jpg
Kuvan saa isompana yltä linkistä. Sitä pitää vielä klikata kahdesti.
Tässä vieraskirjan alimmainen teksti on kirjaston väen kirjoittama.
Nalleja he tulivat tänne pääasiassa katsomaan joulunäyttelyä varten, mutta nukketalot olivat heidän suosikkinsa kokoelmassa. Niitä he ihmettelivät.
Näyttelypaikka siellä Alèsin kirjastossa (Médiathèque) on nyt muutettu lasten teatterista lainausosaston tiskiä vastapäätä olevaan luku- tai vapaa-aikatilaan, josta he voivat sitä parhaiten tarkkailla. Noin 4m x 7m= lähes 30m².
Silti menen sinne joka päivä näyttelyä valvomaan. He ovat oman työnsä touhussa koko ajan, eikä huomio ole aina museotavaroissa vaan heidän asiakkaissaan laina- tai palautuskirjoineen. Lisäksi sovittiin, että se alue eristetään, ettei sen sisälle ole pääsyä. Näyttelyä voi seurata sivuilta. Muuten sitä olisi mahdoton valvoa, jos se täyttyisi ihmisistä.
En jätä kovalla vaivalla monien vuosien aikana keräämääni kokoelmaa toisten varaan. Eivät he siitä samalla tavalla huolehdi kuin omastaan. Sen jälkeen saisin vaan laskea, mitä on jäljellä, kun kaikki on esillä ilman vitriinejä, "ilman suojaa taivasalla". Aika suuri riski sen on, mutta myös yhtä suuri mainos paikallisten keskuudessa. Meinaan valokuvata tarkkaan sitten paikan päällä vielä joka näyttelykokonaisuuden, että näkee heti, jos jotakin puuttuu.
Ehdotin nukketalovitriiniä myös mukaan, koska siinä on mukana pieniä nalleja. Samalla se mainostaisi koko nukketalokokoelmaani. Siihen pitää hankkia eteen lasitus.
56 vanhaa nallea on nyt listattu. Yritän joka päivä saada siihen ainakin 10 nallea. Ja sitten listaan muut mukaan tulevat lelut. Tulee kiire jo. Ensi viikon loppuun mennessä pitää heille lähettää näyttelytarjous.
maanantai 14. lokakuuta 2013
Maija ja Matti nallelistalla
Nyt tai ei koskaan pitää tehdä se tarkka lista nalleista pikkukuvineen, jota suunnittelin jo keväällä. Jokainen nalle saa nimen almanakasta, ensin ranskalaisesta ja sitten kun se loppu suomalaisesta. 365 päivää on vuodessa ja yhtä monta nimeä, enemmänkin. Noiden vanhojen nallejen jälkeen jatkan noin 200 itse tekemälläni nallella.
Muutama päivä sitten aloitin. Nyt on merkattu 35 nallea. Kaikkiaan niitä vanhoja on 214.
Open Office ohjelmalla teen taulukon. Neljään vierekkäiseen taulukkolistaan tulee ensin nalle vuosikymmenineen, sitten kuva, selostus ja hinta-tai arvo arvio.
Samalla numeroin kaikki. Jokaiseen nalleen liimaan silitysraudalla itseliimautuvan pikkuriikkisen lapun, johon olen sen numeron kirjoittanut ei häipyvällä kuivamustekynällä. Se pitää vielä neuloa hiukan kiinni, liima ei aina pidä. Kätken ne ei näkyvään paikkaan kainaloon tai jalan nivelen alle, etteivät näytä hintalapuilta.
Kun otan niistä kuvia, yksi edestä ja yksi takaa, almanakka nimettyinä ne erottuvat toisistaan listalla. On vain yksi Maija ja yksi Matti. Photofiltre- ohjelmalla pienennän kuvat sarjoina, niin se nopeutuu. Listaan tulee vain yksi kuva, mutta minulla on niitä koneellani entuudestaan jo monia aikaisemmin otettuja. Tärkeintä on nyt identifioida jokaikinen. Ei vain minun, vaan niin, että kuka tahansa voi ne erottaa.
Vähän on tullut jo rutiinia. Sarjatyötä se on. Niin se nopeutuu ja tulee lopulta aika konemaiseksi.
Laskin, että jos teen ainakin 10 nallea päivässä, viikossa tulee tehtyä 70 nallea. Se on jo rohkaisevaa. Alkuun vaan on ollut vaikea päästä. On siinä hommaa. Kesäsesonkiaikana inventaario-ohjelma Musée Lite 4.1. jäi sivuun. Ajatukset olivat muualla. Nyt on korkea aika jatkaa. Vaikka nallelistaa teen nyt ensin pelkällä taulukolla, lisään sen myöhemmin tuohon Musée Liteen.
Jos joulunäyttely toteutuu, vakuutusta varten tarvitaan tarkat selosteet. Nallet ovat olleet huonoimmin ja suuripiirteisimmin listattuina kokoelmassani. Muut lelut on helpompi tunnistaa pienemmilläkin merkinnöillä.
Vanhojen nallejen keskihinta on noin 40 euroa. Useat ovat kalliimpia enemmän tai vähemmän. Yleensä sanotaan, että hinta riippuu merkistä, valmistajasta, ja kunnosta, unohtamatta sen antiikkiarvoa, jos sitä on. Mutta meille nallejen keräilijöille, ainakaan kaikille kuten minä, ei kunto ole aina tärkeä ja myyjät sen tietävät. Vaikka olisi huonokuntoinen kuuluisa Steiff nalle, ei sitä halvalla saa. Me katsotaan nallen persoonallisuutta, joka nostaa hintaa, oli sitten reissussa rähjääntynyt tai ei.
Ennen jouduin maksamaan paljon nalleista, oli sitten pieni tai iso, aika helposti hinta oli 50-60 euroa ja paljon enmmänkin, 100 euron paikkeilla aina joskus, vaikka ei edes merkkinalle ollut. Varsinkin Suomessa. Sitäpaitsi niitä oli vaikea löytää. Mutta viime vuosina olen niitä saanut paljon halvemmalla, kun olen ostanut 4-9 sarjoina. Välillä yhden nallen hinnaksi on siten tullut noin 15-20 euroa. Se on hirmu halpa. Toisaalta en ole enää pitkään aikaan löytänyt noita hyviä sarjanallekauppoja. Ne "mansikkapaikat" vaihtuvat. Jos tänään tekee löytöjä kirpparilla, huomenna taas jossain muualla paremmin. Nykyään niitä näen kyllä paljon myynnissä milloin missäkin, mutta haen sarjoittain enkä yksittäin, koska se on kalliimpaa. Toisaalta jos on söpö, ostan yhdenkin, vaikka maksaisi 40 euroa. Mutta olen paljon kriittisempi kuin ennen, koska on vertailukohteita.
Loppujen lopuksi nyt huomaan, että aika erilaisia kaikki nalleni ovat, vaikka olen pitänyt niitä hyvin samanlaisina niitä kuvatakseni.
Minulla on paljon noita paljon elämää nähneitä nallevanhuksia tarinoineen. Ne koskettavat. Niissä on jotakin inhimillistä. Minä en hae täydellistä ja hyvin säilynyttä nallea.
Muutama päivä sitten aloitin. Nyt on merkattu 35 nallea. Kaikkiaan niitä vanhoja on 214.
Open Office ohjelmalla teen taulukon. Neljään vierekkäiseen taulukkolistaan tulee ensin nalle vuosikymmenineen, sitten kuva, selostus ja hinta-tai arvo arvio.
Samalla numeroin kaikki. Jokaiseen nalleen liimaan silitysraudalla itseliimautuvan pikkuriikkisen lapun, johon olen sen numeron kirjoittanut ei häipyvällä kuivamustekynällä. Se pitää vielä neuloa hiukan kiinni, liima ei aina pidä. Kätken ne ei näkyvään paikkaan kainaloon tai jalan nivelen alle, etteivät näytä hintalapuilta.
Kun otan niistä kuvia, yksi edestä ja yksi takaa, almanakka nimettyinä ne erottuvat toisistaan listalla. On vain yksi Maija ja yksi Matti. Photofiltre- ohjelmalla pienennän kuvat sarjoina, niin se nopeutuu. Listaan tulee vain yksi kuva, mutta minulla on niitä koneellani entuudestaan jo monia aikaisemmin otettuja. Tärkeintä on nyt identifioida jokaikinen. Ei vain minun, vaan niin, että kuka tahansa voi ne erottaa.
Vähän on tullut jo rutiinia. Sarjatyötä se on. Niin se nopeutuu ja tulee lopulta aika konemaiseksi.
Laskin, että jos teen ainakin 10 nallea päivässä, viikossa tulee tehtyä 70 nallea. Se on jo rohkaisevaa. Alkuun vaan on ollut vaikea päästä. On siinä hommaa. Kesäsesonkiaikana inventaario-ohjelma Musée Lite 4.1. jäi sivuun. Ajatukset olivat muualla. Nyt on korkea aika jatkaa. Vaikka nallelistaa teen nyt ensin pelkällä taulukolla, lisään sen myöhemmin tuohon Musée Liteen.
Jos joulunäyttely toteutuu, vakuutusta varten tarvitaan tarkat selosteet. Nallet ovat olleet huonoimmin ja suuripiirteisimmin listattuina kokoelmassani. Muut lelut on helpompi tunnistaa pienemmilläkin merkinnöillä.
Vanhojen nallejen keskihinta on noin 40 euroa. Useat ovat kalliimpia enemmän tai vähemmän. Yleensä sanotaan, että hinta riippuu merkistä, valmistajasta, ja kunnosta, unohtamatta sen antiikkiarvoa, jos sitä on. Mutta meille nallejen keräilijöille, ainakaan kaikille kuten minä, ei kunto ole aina tärkeä ja myyjät sen tietävät. Vaikka olisi huonokuntoinen kuuluisa Steiff nalle, ei sitä halvalla saa. Me katsotaan nallen persoonallisuutta, joka nostaa hintaa, oli sitten reissussa rähjääntynyt tai ei.
Ennen jouduin maksamaan paljon nalleista, oli sitten pieni tai iso, aika helposti hinta oli 50-60 euroa ja paljon enmmänkin, 100 euron paikkeilla aina joskus, vaikka ei edes merkkinalle ollut. Varsinkin Suomessa. Sitäpaitsi niitä oli vaikea löytää. Mutta viime vuosina olen niitä saanut paljon halvemmalla, kun olen ostanut 4-9 sarjoina. Välillä yhden nallen hinnaksi on siten tullut noin 15-20 euroa. Se on hirmu halpa. Toisaalta en ole enää pitkään aikaan löytänyt noita hyviä sarjanallekauppoja. Ne "mansikkapaikat" vaihtuvat. Jos tänään tekee löytöjä kirpparilla, huomenna taas jossain muualla paremmin. Nykyään niitä näen kyllä paljon myynnissä milloin missäkin, mutta haen sarjoittain enkä yksittäin, koska se on kalliimpaa. Toisaalta jos on söpö, ostan yhdenkin, vaikka maksaisi 40 euroa. Mutta olen paljon kriittisempi kuin ennen, koska on vertailukohteita.
Loppujen lopuksi nyt huomaan, että aika erilaisia kaikki nalleni ovat, vaikka olen pitänyt niitä hyvin samanlaisina niitä kuvatakseni.
Minulla on paljon noita paljon elämää nähneitä nallevanhuksia tarinoineen. Ne koskettavat. Niissä on jotakin inhimillistä. Minä en hae täydellistä ja hyvin säilynyttä nallea.
lauantai 12. lokakuuta 2013
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)