torstai 24. lokakuuta 2013

Syysloma-aikaa museossa

141 nallea on nyt listattu kuvineen ja muine tietoineen. Joka päivä olen levittänyt lattialle 10 nallea, listaamista varten. Dixou on seurannut minua ja ihmetellyt, mitä sinä oikein touhuat. Mutta ei hätää. Se ei ole niistä varastanut ainuttakaan. Kun silloin alussa se maistoi muutamaa nallea, yhdeltä hävisi jalka, se huomasi, ettei ollut hyvänmakuista. Joten nyt ne saavat olla rauhassa.

Aikaavievää hommaa se on, noin 4 tuntia siinä menee joka kerta. Työ tulee tehtyä lopultakin, kun on pakko.

Viikon päästä tulee vanhojen nallejen lista valmiiksi, en meinaa joulunäyttelyyn kaikkia antaa. Pidän museossa harvinaisemmat. Jos kuitenkin varastetaan jotakin siellä kirjaston näyttelyssä, siltä varalta. Kuitenkin 100 vuotiaan Steiff nallen vien sinne, koska se on hyvä vetonaula. Kuuluisa merkki täytyy olla. Ja toisaalta sellainen pitää saada takaisin vakuutukselta rahana, jos se häviää. Löydän kyllä uuden Steiffin.

Itse tekemiäni nalleja vien 50kpl. Ja mukaan tulee aika paljon vanhoja leluja, puuhevosia jne., joihin saa esille hyvin nallet. Punaisen polkuauton 60-luvun Peugeotin vien myös, se onkin ollut aina varastossa, koska ei mahdu esille museoon. Lisäksi tulee monia vaunuja jne. Myös nallekirjoja, mutta niitä vartioin hyvin, etteivät häviä.

Pesin äsken yhden 60-luvun mohair nallen. Olen sen ostanut alkuaikoina Anduzen kirpparilta, kun en nalleja vielä oikein löytänyt. Siihen aikaan en osannut niitä puhdistaa, joten se oli hirmu likainen. Sen näköinen, että oli varmaan tonkittu roskiksesta. Oikea bakteeripesä. Ihmeen paljon lapset sietävät noita bakteereja, kun he lelujaan vetävät perässään milloin missäkin. Ja kun nallet ovat aikansa eläneet lasten mukana, ne joutuvat unohduksiin ullakolle, tai roskikseen, jos ovat huono-onnisia. Toisaalta, hyväonnisina ja arvokkaina ne voivat löytää uuden kodin. Nukkenallemuseo on "orpokoti", hylättyjen aarrekammio.

Lauantaiksi  olen luvannut lähettää kirjastoon näyttelytarjouksen. Sitä varten olen surffaillut ja hakenut tietoa netistä, miten näyttelyjen järjestäjät toimivat. Lisänä tulee pikkutarkka selostus näyttelystä ja kaikkeen siihen liittyvistä käytännön järjestelyistä. Olen laskenut, että lelujen vakuutusarvo on noin 16 000 euroa.

Nyt on parin viikon syyslomat Ranskassa. Museossa on käynyt vähän ihmisiä. Paikallisia lähinnä. Muualta ja läheltä tulleet ovat erilaisia museovieraita. Turisteja on helpompi vastaanottaa. Nämä
lähikyläläiset tai - kaupunkilaiset ovat hyvin utelilaita. Kysymyksiä jos jonkinlaisia tulee vastaan. Täytyy olla jo valmiina patenttivastaukset, etteivät he yllätä. "Se on salaisuus", se kelpaa aina välillä vastaukseksi. Mutta ei sitäkään joka kerta voi käyttää. Eilen yksi eläkeikäinen naapurikylän madame sanoi, ettei hän ole koskaan ollut lentokoneessa. Koko perhe monessa sukupolvessa asuu samassa kylässä. Niin maailma jää pieneksi. Ja silloin seurataan ympärillä olevia ihmisiä, heidän tekemisiään tai tekemättä jättämisiään. Toisaalta uteliaampi oli hänen seurassaan ollut lähes 50 vuotias rouva, joka on muualta tullut ranskalainen.

Minä en seuraa naapureita, minulla on omat touhut. Kun saan joulunäyttelyn valmistelun pitemmälle, voin taas keskittyä muuhunkin. Kaksi vanhaa nukketaloa odottaa sisustamista. Joten nukketaloissa olen paljon nyt tulevana talvena, muu maailman meno unohtuu. Niin mukaansatempaavaa se on.

Joka syksy olen hankkinut kokoelmaan jotakin uutta ja erikoista. Tänä vuonna ostin englantilaisen Silber & Fleming nukketalon, lontoolainen talomalli 1800-luvulta. Kuuluisia merkkejä pitää museossa olla. Laitan piakkoin kuvan dollhousedreams-sivujen "Mitä uutta?" sivulle.
http://www.flickr.com/photos/62079252@N04/sets/72157636693272466/
Flickr.com sivuille laitoin jo pari kuvaa.

Ulkoapäin se on hieno, mutta sisältä se täytyy korjata. Tapetit on muutettu joskus 70-luvulla. Ne otin pois, niiden alla oli alkuperäiset kuten kuvassa näkyy. Ne ovat aika pahasti kärsineet, mutta korjattavissa ainakin osittain. Keittiö vasemmalla alla on alkuperäisellä maalillaan sinisenä ja lattia punaisena. Takat oli maalattu valkoiseksi ja lattian laitapuut ja myös huonereunat. Minusta se on shokeraavaa, kun modernisoidaan vanha talo. Mautonta. Meinaan maalata ne sellaiseksi kuin ne olivat alkuaan. Netistä saa ideoita. Olen löytänyt ihan samoja taloja. Barbra Streisandilla on sellainen ja se on myynnissä. Se on sama mutta koristeellisempi ja isommassa koossa, tässä linkki alla. Kalustettuna se on ihana! Mutta kun katsoo sen hintaa, pyörryttää. Vaikka Amerikassa on varmaan miljonäärejä, joille se on hinnoitettu.
 http://www.carmeldollshop.com/category/dollhouses/dollhouses.htm

Olen seurannut niiden hintoja pitemmän aikaa. Hintahaitari on iso, suurin piirtein 200€:sta tai 300€:sta ylöspäin 1000€:een tai enemmän kunnosta yms. riippuen. Tuon Barbra Streisandin nukketalon hintaa nostaa sen kuuluisa omistaja, maailmankuulu näyttelijä. Kuten muutenkin vanhoilla leluilla. Vaikka olisi vaatimaton räsynukke, jos se on kuulunut Anne Frankille, juutalaiselle Anne Frankin päiväkirjan kirjoittajalle, sen hintaluokka nousee huippuun.

http://jamesdjulia.com/auctions/view_lot_info.asp?lot=3055-323
Siinä yllä linkki hienosti kalustetusta nukketalosta 1800-luvulta.

Silber&Fleming nukketaloissa on pienet huoneet, joten ne saa vähemmällä kalustettua. Toisaalta niissä on aina kallis sisustus, kuten Boulle-huonekaluja miniatyyrinä. Helsingin Kansallismuseon nukketalonäyttelyssä ïhailin noita huonekaluja, mutta ei siellä ollut tuota englantilaista nukketalomerkkiä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Charles_Boulle

http://en.chateauversailles.fr/history/versailles-during-the-centuries/the-palace-construction/andre-charles-boulle-1642-1732
Charles Boulle oli 1600-ja 1700-luvuilla Ranskan johtavin huonekalujen taidepuuseppä, joka työskenteli Ludwig IV:lle. Alla tekstissä puhutaan vielä kilpikonnankuori- ja kuparipäällysteisistä huonekaluista, jota sanotaan "Boulle marketeriaksi, upotustyöksi". Sellainen oli Petronellan nukketalon pinta Amsterdamissa.

"The leading cabinet-maker of French furniture in the 17th and 18th century..........Beginning in 1672, he produced all kinds of pieces of furniture for Louis XIV.........Boulle is inseparable from the copper and tortoiseshell marquetry that made his success: the famous “Boulle marquetry”."