perjantai 24. toukokuuta 2024

Yöjuttu muisto

Ostin tämän kokoelmani vanhimman nuken yli 10 vuotta sitten. Jos sillä ei olisi ristiä oikeasa kädessä, se ei antaisi uskonnollista vaikutelmaa. Kun nuken näin silloin läheisessä osto-myyntiliikkeessä en huomannut ristiä heti, vaan hienon aatelisen prinsessan, joka toi mieleen Marie Antoinetten 1700-luvun lopusta.

Nyt kun olen tavaroita pakannut ja samalla niitä puhdistanut, piti myös tämä nukke tarkistaa, mitä sille kuuluu lasin taakse puulaatikkoon. Vaikka olen sitä vitriinissä seurannut sen alta, onko tullut sahanpurua puutoukista. Silloin olin sen käsitellyt puutoukkamyrkyllä monta kertaa, koska pikku reikiä täynnä. Onneksi nyt ei näkynyt puujauhoa alla eikä muutenkaan, kun sen otin pois vitriinistä. 

Varmuuden vuoksi poistin lasit ympäriltä ja käsittelin sen puuosat uudestaan toukkamyrkyllä sellaisenaan varovasti alakerrassa, josta toin sen yläkertaan tuohon ikkunan viereen kuivumaan ja tuulettumaan. Lasit kiinnitän uudestaan myöhemmin tapettiliuskoilla ja tapettiliisterillä kuten se on ollut.

Illalla nukkumaan mennessä minua kauhistutti tuo yli 200-vuotias, koska se oli huoneeni vieressä, vaikka ovi oli kiinni. Uni tuli lopulta. Vaikka mielkuvitus lensi. Lapsena telkkarissa oli Yöjuttu niminen kauhusarja, jota katseltiin. Siinä antiikkinuket alkoivat elää yöllä ja kummitella. Silloin ei uskallettu sitä katsoa yksinään, vaan yhdessä siskojen kanssa.

Lapset ovat rokeampia melkein kuin aikuiset. Läheisen Tornacin linnan raunioissa on vankityrmä maanrajassa, jonka ovi on kiinni. Olen huomannut siellä miten lapset kurkkaavat sinne, en minä viitsisi, kammottava paikka. Toisaalta en kauhufilmejäkään katsoisi aikuisena, painajaisia voi niistä tulla.

Kuvitella matkustaessa hotellihuoneen yllätyksestä, jossa ikivanha antiikkinukke hymyillen koristelisi huonetta, vaikka lasin suojassa. En sellaisessa huoneessa yöpyisi!

Tänä aamuna aamiaisen jälkeen järjestin 200-vuotisen nukkeihmeen takaisin paikalleen alakertaan. Siellä on sen paikka, kunnes matkustaa Suomeen. 

Vaikka taloni on ollut täynnä nukkeja ja nalleja iloisine tai surullisine pitkän elämän tarinoineen, ainuttakaan niistä ei ole päässyt omaan huoneeseeni. Se on tuttu ja turvallinen paikka, oma koti kullan kallis. 

tiistai 21. toukokuuta 2024

Kaikkea on

Eilen isosisko kysyi, onko minulla museokävijöistä kuvia, niistä voi kertoa seuraavaksi. Niinpä hain tietokoneeltani kaikki kuvat, jotka löysin. Tilaisuuden tullen olen niitä ottanut, jos olen saanut luvan ja myös niitä laittaa nettiin kuten nyt teen.

Pont du Gardista tuli tämä ranskalainen turistimainosta varten käymään. 

Moneen ilmansuuntaan on pitänyt markkinoida. Naapurin emäntä seurasi ikkunasta kesällä ja ihmetteli mistä niitä ihmisiä tänne oikein tulee, tai osaa tulla. Kun ympäri vuoden ja vuosikaudet mainostaa, niin tulee tunnetuksi. Ei kukaan muuten tule käymään, saisi olla kuin majakka yksinään merellä.


Pieniä vammaisryhmiä oli koko ajan alusta asti, vaikka pieni museo ja jos liikuntavamma, ei päässyt tulemaan kuin alakertaan. Kerran alakerta n.21m² oli täynnä pyörätuoleissa olevia vammaisia, mutta tyytyväisiä he olivat, eivät valittaneet, huumori kukki.

Kaikki sukupolvet vauvasta vaariin ovat täällä olleet, toiset ovat tulleet keppi kädessä, toiset on tuotu vauvanvaunuissa. 

Vaikka tämän museon nimi on ollut Nukkenallemuseo täällä on ollut varmaan yhtä paljon poikia kuin tyttöjä ja nukketalot ovat kiinnostaneet.

Museon alkuvuosina huomasi, että kokoelmaa täytyy monipuolistaa, koska niin voisi olla jokaiselle jotakin ja koko yhteiskunnan kirjo museossa. Yksityisenä on vapaampi kuin valtion tai kunnan, niillä on omat vaatimuksensa. Kuten nykyään on kansainvälinen trendi Lelumuseoissa, joista tehdään kuin lastentarhoja, joissa leikki näyttää olevan pääasiana, se vaikutelma.

Kun tätimme vei meitä lapsena 60-luvulla Turun linnaan ja Luostarinmäelle, sinne haluttiin aina uudestaan ja uudestaan, seurattiin kiltisti aikuisten mukana. Ei olisi tullut kysymykseenkään leikkiminen tai "kaikkeen koskeminen". Tyytyväisiä olimme. Päinvastoin oppi kunnioittamaan vanhaa aikaa ja sen muistomerkkejä.


Tässä ihmetellään saksalaisia miniatyyrejä ja 70-luvun muotia. Miehet katsovat, miten tarkkaan on ajankuva tehty.

Nykyään jos näkee kirpparilla muovisia nukketaloja huonekaluineen, ne ovat aika paljon sekamelskaa ja sarjatyötä. Ja samoja näkee miljoonittain kulutusyhteiskunnassa, jossa tavaran määrä on tavaran laatua tärkeämpää. Halpatuonti on ollut tuhoisaa monella tavalla. Käsityö on jäänyt paljolti tehdastyön vallattua markkinat.

Vasemmalla meidän kyläläisiä vanhemmasta päästä, videolla alla heitä on nuoremmasta päästä, koulu-ja vapaa-aikaryhmiä, jotka tulivat uudestaan muutaman kerran eri lasten kanssa. Näille oman kylän väelle kynnys on ollut korkea tänne museoon. Ja jos joku heistä tuli ihan 2000-vuoden alussa, se alkuvaikutelma jäi. Jälkeenpäin hän voi sanoa, että on nähnyt jo museon, vaikka se olisi täysin eri sisällöltään kuin alussa. Mutta mielipidettä kaikki ei ikinä muuta, sitä, että kehitystä voi tapahtua. Monia sellaisia ihmisiä olen kylällä nähnyt. Toisaalta taka-ajatuksena on, ettei kiinnosta.

Kaikenikäisiä pariskuntia on ollut paljon, yleisimmät kävijät. Eri ammatteja laidasta laitaan. Tiedän, koska jutellaan ja he kertovat. 

Joskus alkuaikoina moottoripyöräilijä pari tuli punkkareina tänne. Nainen ja mies keski-ikäisiä, ei enää nuoria, mutta nuoresta asti varmaan tyyli säilynyt. Musta kovis look kuin jostakin elokuvasta. Mutta siinä esimerkki, että ulkonäkö pettää. Kivoja olivat, "pehmeitä" kovan kuoren alla. Siihen aikaan myin nalleja. He ihastuivat yhteen pikkunalleeni ja ostivat sen.



Vanhojen autojen keräilijät tulivat kerran käymään. Vaikka minun kokoelmani autot ovat vähissä, sormin laskettavissa, ei niissä ole paljoa nähtävää, he sanoivat, että vaimojaan, naisväkeä täytyy myös miellyttää, kun nukkeja on näytillä.

Bussiryhmiä alkoi tulla, mutta kun vain 10 henkeä voi päästä yhtäaikaa museoon, se teki monimutkaiseksi heidän organisoinnin, ja niin ryhmien tulo väheni.

Toisaalta myös vahinko oli, kun toiseen kerrokseen Koulunäyttelyyn ei kaikki vanhemmat ihmiset voineet tulla rappusten takia. Vain alakerta oli normien mukainen.

Mutta kun tuli tämä pandemia ja museon ovet suljettiin, puhelin on sen jälkeen soinut useasti. Kaivattu on. Koska kaikkea on, kuten yksi pappa sanoi sekatavarakauppansa tiskin takana ties 100-vuotiaana.



Tein kuvavideon museokävijöistä:


sunnuntai 19. toukokuuta 2024

Minun kyntösarkani

5.kuvakirja, scrapbook tuli eilen. Tässä ne kaikki viisi. Niitä voi muuttaa edelleen ohjelmassa https://www.livrephoto.fr/mon-compte/ sivuilla. Korjata voi tekstejä ja muutin 5.kirjan taustavärin vaaleaksi kuten muut neljä. 

Olen tyytyväinen, kuvat ovat hyviä, viimeisessä kirjassa niitä on paljon teksteineen, koska halusin tuoda esille vanhimpia ja harvinaisia. Vaikka yli 100 vuotiaita minulla on paljon, koska ne ovat kaikkein kiinnostavampia. Lapsuudesta voi tehdä kokoelman monella eri näkökulmalla eri tavoin, sen huomaa eri museoissa.

Siinä nyt yli 20 vuotta elämästäni kirjojen sisällä. Niinkuin työ olisi valmista, kun sen voi tallentaa konkreettisesti paperille. Minun kyntösarkani.

Kun luin noita vanhoja yhdistyskirjeitäni alusta alkaen, katsoin elämääni myös kriittisin silmin kaukaa kuin ulkopuolisena. Ajattelin, kiitos uskollisille museon jäsenille ja -ystäville mukana olosta. Vaikka näytti varsinkin ensimmäisinä vuosina pelkästään tuulimyllyjä vastaan taistelulta, mitä järkeä siinä oli. Mutta siinä minun elämäni pyöri, kun unelmaani elin täydestä sydämestäni.

Jouluisin tulee televisiosta klassikko "Ihmeellinen on elämä". Siinä näkee miten kaikki liittyy kaikkeen. Vaikka ei aina ymmärrä kaiken tarkoitusta heti. 

Aika paljon arvostuksen mittana on kannattavuus. Ymmärrettävää se on, mutta se ei saa olla laskelmoivaa ja ihmisarvoa vähättelevää, niin kuin raha olisi kuningas ja se veisi kaikelta muulta arvopohjan pois. Jos olisin ajatellut vain kannattavuutta, olisi museo pitänyt sulkea alkuunsa. Mutta mitä kaikkea maailmassa joutuisi lopettamaan, jos mikään muu ei olisi tärkeää? 

Tosi on, että kannattamattomalla toiminnalla täytyy olla mesenaatti, jos hienosti sanoo. Maksumies. Ja minulla se on ollut Karkkilan yksiö, sukanvarsi, muuten tämä ei olisi ollut mahdollista. Ensimmäisenä yhdistysvuonna saatiin kunnalta sama avustus kuin kylämme muut yhdistykset, mutta ei enää sen jälkeen. Arvata voi syyn, kun on vieras kylällä, ei vieraille anneta.

Kerran museokävijöiden kanssa keskusteltiin museotoiminnasta, paljastin heille, että säästöjä täytyy olla, muuten ei ole mahdollista tällaisessa tuntemattomassa pikku kylässä toimia, kun kävijämäärä pysyy alhaisena. Sanoin suoraan, että yksiöni olen tähän investoinut, pariskunnasta mies katsoi järkyttyneensä. Ilmeestä näki, ei voi olla totta! Arvomme on meillä jokaisella, toinen ostaa uuden auton, toinen muuta.

Mutta ei olisi huvittanut jatkaa, jos ei olisi ollut pienintäkään menestystä, sitä me saimme turisteilta ihan alusta asti. Ja vieraskirja on täynnä eri kansalaisuuksia, eri kieliä, kun pyysin kaikkia kirjoittamaan äidinkielellään.

Paikallisten hyväksyntä on lopulta näkynyt varsinkin yllättävinä lahjoituksina, joita on tullut vielä museon sulkemisen jälkeen.

Joten taas odottaa, milloin voidaan avata museo ja vastaanottaa museokävijöitä. Nyt kotimaassa Suomessa. 


 



keskiviikko 8. toukokuuta 2024

Kynä sauhuaa

Piti tehdä vielä 5.kuvakirja tai -albumi, nyt on 34 sivua. Tänään sain sen valmiiksi, vaikka tarkistettavaa on siinä vielä. 

Kun ennen teetettiin valokuvia filmirullista ja ne liimattiin albumeihin, muistot olivat tallella, konkreettista. Nykyään kaikki on usein digimuodossa ja ne voivat hävitä helposti. Isosisko on alkanut teettää digikuviaan ja järjestää ne sitten albumiin kuten ennen vanhaan.

Tämän kirjoittamisen koen tärkeäksi, koska kotimuseo on suljettu, niin museopäiviä voi elää uudestaan kertomalla niistä kuvin.

Kutomallani kulkurinukella, joka kantaa onnea punaisessa repussaan, alkoi kokoelmani 1985, Englannista tuli jättikokoinen nukketalo museon lähtiäisiin 2022.

keskiviikko 1. toukokuuta 2024

Hyvää Vappua!

Isosiskon koulupiirustus 60-luvulta.

Vappu on työnjuhla. Joten jotakin piti tehdä nyt Vappuna 2024.

Jokin aika sitten ostin 3 nallea 25eurolla ebaystä, lähetyskuluineen 34€. Ne olivat niin liikuttavia, siksi ne piti saada nallekokoelmaan. Ajan kuva, kun lapsilla ei ollut paljoa leluja, joten se, minkä sai, oli loppuun leikitty.

Ajattelin, että niiden  tulevaisuus täytyy turvata, kun kovia ovat jo kokeneet. Laatikkoon ja lasin taakse piiloon, se on paras keino. Nätti uusi rusetti vielä kaulaan jokaiselle, että hienona saavat olla esillä museossa.

Olen nähnyt vanhoja puulaatikoita myynnissä kirppareilla, osto-myyntiliikkeessä ja niistä on tehty huonekaluja, yksi sellainen kaappi minulla on nukketalona, jossa lasiovi. Siitä tuli idea.

Poikkesin osto-myyntiliikkeeseen supermarketista tullessani Anduzesta. Siellä oli puinen shampanjalaatikko, mutta hinta 40€! Katsoin netistä. Yksi alkoholiliike netissä myy puisia laatikoitaan myös tyhjänä 17€, ostin yhden. Petsasin sen ruskehtavaksi saksanpähkinävärillä. Seuraavalla supermarketti reisulla Anduzessa leikkautin lasin remonttiliikkeessä 7€. 

Minulla on kotona vanhaa tapettia ja tapettiliisteriä. Leikkasin tapetista suikaleita, joilla tapettiliisterillä voi sulkea lasin reunat laatikon päälle. Nallet olin kiinnittänyt kunkin naulalla naruun päästään ja jalkoihin naula reunaan, että pysyvät paikoillaan laatikossa. 

Tein videon nallejen uuden pesän rakentamisesta. 

Kolmen tuntemattoman lapsen rakas nalle on nyt ikuistettu nähtäväksi kaikille museokävijöille, kun uusi kotimuseo aukeaa. 




perjantai 19. huhtikuuta 2024

Yksi kotimuseo kokemus

Tässä 4:n kuvakirjan kannet, jotka otin kuvakaappauksena https://www.livrephoto.fr/mon-compte/ sivuilta. Tarkistaa täytyy vielä sivuja. Kuvia olen sinne lisännyt, toisaalta en paljoa, muuten tulee enemmän kuin 30sivua kirjaan ja maksaa enemmän kuin 35euroa, sekin on kallis. Mutta halusin nämä yli 20 kotimuseo vuotta yhdeksi tarinaksi kansien väliin muistoksi.

keskiviikko 10. huhtikuuta 2024

Käveleminen on filosofiaa

Surffaillessani netissä tuli vastaan lehtijuttu yhdestä Marit työkaverista Helsingin ajoilta. 

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/marit_rakensi_talon_salaa_perheeltaan 

Ollessani luontoretkellä Dixien kanssa, minulle tuli idea, Jos muutan yli 20 vuoden ajan kirjoittamani yhdistyskirjeet kuvakirjaksi, niin saisin ne kaikki yhteen omaksi tarinaksi. PDF muotoiset tekstit täytyy muuttaa silloin jpg-kuvamuotoon.

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/omat-kuvat-kirjaksi-netin-kuvakirjaohjelmat-tutuksi/

Seurassa oli netin kuvakirja firmoista vinkkejä. Katselin niitä. Mutta en löytänyt mieleistäni. Sitten katsoin ranskan kielellä ja löytyi tämä:  https://www.livrephoto.fr/  Siinä kuvakirjan teko-ohjelma vaikutti helpommalta kuin muissa.

Sitten hommiin. Innostavaa, vaikka opettelemista oli kuvakirja ohjelman käyttö noillakin sivuilla. Vasta kun olin tehnyt 30 sivua, alkoi tuntua tutulta ohjelmalta. Vaikka onnistumisen epävarmuuden vuoksi ajattelin teettää aluksi vain nuo 30sivua, koska melkein joka sivun kohdalla on punainen liikennemerkki varoitus liian huonosta resoluutiosta, niin kuin teksti ei olisi selvää, kun se on muutettu kuvamuotoon. Kuvista löysin alkuperäiset isot koot kyllä.

https://tiedosto.info/software/libreoffice/libreoffice.html Minulla on Libre Office document ohjelma. Kopioin PDF tekstin ja liitän sen ODT documenttiin. Muutan sen siinä kuvaksi, kun EXPORT sen kuvana. Export (sana yksinään antaa eri kuvamuotoja), se on samassa kohtaa vasemmassa yläkulma listassa kuin export pdf muotoon, tallenna, tallenna nimellä jne.

Kuvat siirrän Photo Filtre ohjelmaan, jossa tummennan tekstiä filtre-kohdassa, jotta se tulee selvemmäksi ja näkyvämmäksi.


 


 



Tänään sain valmiin kirjan postista A4 kokoa 30 sivua. 35euroa. Aika kallis, mutta värikuva maksaa. 

Jännitti! Pelkäsin, että hukkaan meni vaiva ja rahat, jos teksti ei näy. Mutta yllätys oli melkoinen, kun ihana kuvakirja siitä tuli, omin käsin tehty. Minusta se on hauska, kun näkyy 2000-vuoden alun konekirjoitustekstit, joiden eri kohtia olin paikkaillut ja lisännyt käsin unohtuneita juttuja. Ei ollut helppoa konekirjoitus, kun virhe tuli, ei halunnut koko sivua uudestaan kirjoittaa, joten tulos oli sen näköistä. Ei haittaa, ne ovat kuin tallennettuja muistiinpanoja museoelämästä alkuvuosina jo yli 20 vuoden takaa. Tässä kuvakirjassa on nyt ensimmäiset 4 vuotta ja lisäsin kuvia joukkoon tapahtumista. Ainakin 3 kuvakirjaa tulee vielä niistä vanhoista yhdistyskirjeistä kuvineen. Olisin ollut niin pettynyt, jos se olisi epäonnistunut, koska olen innoissani jatkanut uuden tekoa jo 24sivua. 

Muuten vielä yksi asia. Noissa kirjeissäni on joukossa vähän käsinkirjoitusta eli sitä nykyajan koulussa hylättyä kaunokirjoitusta. Vanha tapa kirjoittaa käsin nousee vielä arvossaan, kun uusi sukupolvi ei osaa enää niin tehdä. Sellainen kirjoitus alkaa olla "antiikkista". Minulle kirjoittaminen oli opiskeluaikana paras keino oppia uusia asioita ja vieraan kielen sanastoa, kirjoittamalla ne opin.

Nykyaikana kaikki muuttuu liikaa digimaailmaksi, joten haluaa tallentaa elämää myös painettuna, konkreettisena, se on enemmän olemassa ja läsnä, tässä ja nyt tallessa. Digitoitu voi hävitä kuin tuhka tuuleen.

Minulla on nyt mukava työmaa, kiitos tietokoneen keksinnön, ei muuten tällaista voisi harrastaa. Museon sulkeminen jätti tyhjiön, jota alussa täytti kokoelman loputon pakkaaminen.



https://en.wikipedia.org/wiki/Scrapbooking

Kirjoitin tämän blogijutun myöhään eilen ehtoolla, aamulla herätessä tuli mieleen, että tämä kuvakirjani on scrapbook eli leikekirja, jossa leikkein ja kuvin kerrotaan tarinaa. Siinä ei ole tavallisen kirjan tapaan sisällysluetteloa, johdantoa eikä päätäntöä. Yhtä kuvavirtaa se on. Engl. scrap=pala, kappale, pätkä, lehtileikelmä. 

Wikipedian mukaan scrapbooking alkoi 1800-luvulla Englannissa, mutta sen tapaista historiaa oli jo 1400-luvulla. Myöhemmin tuli Ystäväkirja, Friendship albums, muistojen albummeina. Kuten Suomessa muistivihkot, mutta ne olivat jo erilaisia.

tiistai 2. huhtikuuta 2024

Barjacissa kevätajelulla

https://www.midilibre.fr/2024/04/01/pres-dales-cest-plus-la-balade-de-paques-que-les-bonnes-affaires-11863398.php

Barjac kylässä on 2 kertaa vuodessa suuret ulkoilma antiikkimarkkinat. Se on ollut traditioni vuodesta 2006, kun sain auton. Kuin ulkoilma museo olisi tai salaperäinen vintti. Pandemia lopetti käyntini. Harmitti. Mutta tänään menin FFP2 maskilla. Ajattelin, olenhan se suojana kaupoissakin selvinnyt ilman koronaa.

Täytyy päästä tuulettumaan ja auton ajoakin harrastaa muutakuin kahdessa naapurikylässä ja lähikaupungissa. Muuten ei uskalla enää ajaa isommilla teillä, jos ei pidä yllä ajotaitoa. Oli minulla keräilykärpäsenä tietenkin myös aarteenmetsästys mielessä. Löysin 100v.sotilaita linnoituksineen.

Kun näytin yhden kuvan siskoilleni, ensimmäinen kommentti, mitä se maksoi, joten kehuja tuli jo. Kokoelmastani on puuttunut vanhoja kuuluisia tinasotilaita, siksi ostin. Netistä löysin jo valmistajan. Kiitos internetin tietopankin!  "L’atelier de peinture de la maison Villard & Weill."
 
 

 
Ainut maskilla olin minä antiikkimarkkinoilla. Mutta ei haittaa minua eikä ranskalaisia, saa vapaasti pitää mitä haluaa. Näin pari tuttua antiikkikauppiasta naapurikylästä, jotka olivat siellä standeineen. Heillä oli mielenkiintoinen pieni puinen leikkitykki. Se on varmaankin 100v. kuten nuo sotilaani, sopisi hyvin niiden kanssa muistuttamaan 1.maailmansodankäynnistä aseineen verrattuna nykyisiin melkein maailmanlopun aseisiin. Sunnuntaina myyjä voi olla naapurikylän ulkoilmakirpparilla tykkeineen, joten menen sinne maskipäässä ja ostan sen. 
 
Lapset leikkivät sotaa sota-aikoina, se oli heille kuin terapiaa pelon keskellä.
 
Kun saadaan Suomeen tämä museo, voi nimen muuttaa Nukkenallemuseosta Lapsuudenmuseoksi tarkoittamaan kaikkia lapsia, tyttöjä ja poikia.
 

 

Dixiellä oli taas kova kiire, mutta sain sen tähän kuvaan.

sunnuntai 31. maaliskuuta 2024

Sydänjuuriani myöten

Kuva puhuu enemmän kuin 1000 sanaa, sanotaan, jos Ranskan talokaupan ja Nukkenallemuseon perustamisen vuonna 2000 ensimmäisiä vuosia kuvaisin. Myötä- ja vastatuulta tielläni sen jälkeen, kun olin suuret utopistiset unelmani toteuttanut. Pilvistä putosin maan päälle karuun arkipäivään, jossa monet vuodet vastatuuleen poljin pyörälläni kesät talvet, aurinkoisina ja sadepäivinä. Siinä kulkuvälineeni lähikyliin ja kaupunkiin. Tuo pyöräkuva liikuttaa minua vieläkin sydänjuuriani myöten, kun siinä omat ajatukseni tiedän. Kuva oli kadoksissa, mutta kun tavaroitani järjestin museon pakkaamisen aikana, se löytyi.

Yksi tuttava sanoi, kun Ulla täyttää 50 vuotta, ei hän enää jaksa pyörällä kulkea.

Hän oli oikeassa, olin kypsä autokouluun 48-vuotiaana. 2006 tuli ajokortti ja kesällä ostin auton. Siitä alkoivat onnen päivät, kun elämä sai vauhtia ja pääsi paljon paljon kauemmas kuin pyörällä. Vapaana kuin taivaan lintu minä olin nyt auton ratissa uusiin haasteisiin.

Tämä koneistuminen, tietokoneen myötä auto olivat suuri harppaus myös museotoimintaan. Elinympyrät kasvoivat, kun pikkukylän keskiaiakaiset muurit murtuivat.