http://www.studio55.fi/lahipiirivoimavarana/artikkeli.shtml/1387520/tiesitko-taman-vaietun-asian-historiasta-suomessa-myytiin-lapsia-orjiksi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapsity%C3%B6
http://www.unicef.fi/lapsityo
http://www.lib.hel.fi/Page/3156f7ee-682f-4b68-82ea-ec756f214f22.aspx?groupId=f6a59db9-bce1-4f22-bad3-7eca2addfe4a&announcementid=c2408328-a037-4a7d-a96b-0069ed396700&refererUrl=%2Faihepakettiarkisto%2Fsatunnainen_aihepaketti
http://alasin.puranen.fi/lasten_pukeutum.html
http://www.swissinfo.ch/eng/specials/swiss-italian_migrations/the_land_of_emigranti/A_man_recalls_working_as_child_chimney_sweep.html?cid=6768524
http://andoverhistorical.org/omeka/exhibits/show/19thcchildren-sclothing/children-s-fashion/angelic-and-perfect
perjantai 30. maaliskuuta 2012
torstai 29. maaliskuuta 2012
Pikkuasiat ovat tärkeitä - vai ovatko ne aina?
Alla olevia kuvia klikkaamalla niistä saa isommat. Ensimmäisessä näkyy maalaamaton lauta, joka on siinä tukipuuna pitämässä kylttiä pystyssä kiviporttia vasten. Se "loisti" siinä keskeneräisen näköisenä. Minua häiritsi se. Joten sekoitin mustaa ja harmaata maalia, joista sain tumman värin.Toisessa kuvassa se näkyy tummanharmaaksi maalattuna. Lautaa ei enää huomaa ainakaan niin paljoa. Kolmannessa kuvassa alimmaisena on kyltin takaosa. Siinä laudan yläosa pisti silmään haittaavasti eri värisenä kuin tausta. Sen maalasin ruskeaksi kuten kylttikin. Nyt olen tyytyväinen lopputulokseen.
Sébastien sitävastoin ei ajatellut tarpeelliseksi koko hommaa. Toisaalta hän on käytännöllinen ihminen, esteettiset seikat yksityiskohtineen ovat vähemmän tärkeitä. Minä taas en ole ollenkaan käytännöllinen, isosisko sanoi kerran. Se näkyy jokapäiväisessä elämässä. Ostan ennemmin nätin nukketalon kuin pyykkikoneen. Kaikkea ei voi saada, täytyy valita. Lisäksi talvella säästän lämmityskuluissa, jotta voin hankkia jotakin hienoa kokoelmaan.
Meidän ihmisten erilaisuus on vaan hyväksi. Jos me olisimme kaikki samanlaisia, tylsä olisi tämä maailma. Ja monet työt jäisivät tekemättä, jos kaikilla olisi samat intressit.
Tarvitaan erilaisia näkökulmia. Joskus huomaa vasta toisia kuunnellessa, miten yllättävän eri tavalla voi maailman nähdä tai tuntea. Viimeksi kun oli museossa pariskunta, bretagnelainen madame sanoi, että metsä on hänestä pelottava, sinne ei hän yksin paljoa uskalla mennä. Meille suomalaislle metsä on lähes pyhä paikka. Runoilijan mukaan "Metsä kirkkoni olla saa..." Me sienestäjät ja marjastajat voimme viettää päiviä isossa metsässä, siellä on tunnelmallista ja rauhallista.
Samalla reisulla vein museomainoksia vielä parille isolle leirintäalueelle. Ensi viikolla alkavat pääsiäislomat ja ne kestävät koko kuukauden toukokuun alkuun asti täällä Ranskassa. Maa on jaettu kolmeen eri loma-aika alueeseen, jotta lomat olisivat vähän eri aikaan eri puolilla. Ei meillä Suomessa ollut koulussa kuin pääsiäisen päivät lomaa silloin kun minä olin koulussa 60-70-luvulla.
Dixou on pistänyt itsensä taas joka kuvaan.
Sébastien sitävastoin ei ajatellut tarpeelliseksi koko hommaa. Toisaalta hän on käytännöllinen ihminen, esteettiset seikat yksityiskohtineen ovat vähemmän tärkeitä. Minä taas en ole ollenkaan käytännöllinen, isosisko sanoi kerran. Se näkyy jokapäiväisessä elämässä. Ostan ennemmin nätin nukketalon kuin pyykkikoneen. Kaikkea ei voi saada, täytyy valita. Lisäksi talvella säästän lämmityskuluissa, jotta voin hankkia jotakin hienoa kokoelmaan.
Meidän ihmisten erilaisuus on vaan hyväksi. Jos me olisimme kaikki samanlaisia, tylsä olisi tämä maailma. Ja monet työt jäisivät tekemättä, jos kaikilla olisi samat intressit.
Tarvitaan erilaisia näkökulmia. Joskus huomaa vasta toisia kuunnellessa, miten yllättävän eri tavalla voi maailman nähdä tai tuntea. Viimeksi kun oli museossa pariskunta, bretagnelainen madame sanoi, että metsä on hänestä pelottava, sinne ei hän yksin paljoa uskalla mennä. Meille suomalaislle metsä on lähes pyhä paikka. Runoilijan mukaan "Metsä kirkkoni olla saa..." Me sienestäjät ja marjastajat voimme viettää päiviä isossa metsässä, siellä on tunnelmallista ja rauhallista.
Samalla reisulla vein museomainoksia vielä parille isolle leirintäalueelle. Ensi viikolla alkavat pääsiäislomat ja ne kestävät koko kuukauden toukokuun alkuun asti täällä Ranskassa. Maa on jaettu kolmeen eri loma-aika alueeseen, jotta lomat olisivat vähän eri aikaan eri puolilla. Ei meillä Suomessa ollut koulussa kuin pääsiäisen päivät lomaa silloin kun minä olin koulussa 60-70-luvulla.
Dixou on pistänyt itsensä taas joka kuvaan.
keskiviikko 28. maaliskuuta 2012
tiistai 27. maaliskuuta 2012
Pääsiäislomaa valmistellessa
Olin Anduzessa museomainos matkalla samalla kun tein ruokaostoksia Lidl-ja Aldikaupassa. Nykyään on valinnanvaraa, kun isoja supermarketteja on monia ja kilpailu laskee hintoja. Aika halvalla ruokaa saa, kun vertailee hintoja. Dixoun kanssa ostetaan joskus rocher-suklaata, kuten tänään, ja herkutellaan. Vaikka koiralle ei sitä saa paljoa antaa. Kesällä on jäätälön vuoro.
Täällä on ollut ihan kesäiset ilmat suomalaisittain ajatellen, koska on ollut 22°C ja enemmänkin. Ensi viikolla on kyllä viileämpää luvassa.
Nuo isot ruokakaupat ovat Anduzen takana. Se kortteli on täynnä leirintäalueita, hotelleja ja muita majoituspaikkoja, kuten myös ravintoloita. Lisäksi siellä on vanhainkoti. Kävin nuo kaikki läpi, ainakin ne paikat, jotka avaavat nyt pääsiäiseksi ja vein museomainoksia.
Minun piti mennä maalaamaan vielä museokyltin tukipuuosaa, koska se on puun värinen ja kiviportti on tummanharmaa. Erehdyin maalipurkistani ja otin liian vaalean harmaata mukaani, joten menen vielä toisen kerran sitä maalaamaan kiven väriseksi eli tumman harmaaksi. Lisäksi kyltin takaa näkyy tukipuuosa myös haittaavasti, joten sen maalaan myös samanväriseksi kuin kyltti takaa. Kyltin täytyy olla mahdollisimman luonnollisen näköinen ja hukkua hyvin ympäristöönsä.
Eilen laskin nukketalo investointejani. Ensimmäisen ostin vuonna 2004 Anduzen kirpparilta 90 eurolla. Se on 60-luvun pahvinen koulu oppilaineen, Jouets Weber, Sveitsissä valmistettu. Siitä alkoi miniatyyri innostukseni. Nyt minulla on 14 roomboxia kalusteineen ja 28 nukketaloa, joista osa on kalustettu. Lisäksi on erikseen nukketalokalusteita, huoneita. Laskin, mitä olen niihin suurin piirtein kuluttanut rahaa näiden kahdeksan vuoden aikana, sain summaksi 9000 euron paikkeilla. Jos ostaa lisärekvisiittaa, yksittäin nukkeja asukkaiksi, huonekaluja tai muuta, se tulee kalliiksi aikaa myöten. Toisaalta ei se raha siinä hukassa ole, antiikin arvo nousee. Ja nukketaloista on tullut tärkeä osa kokoelmaa. Nyt kun aletaan museota mainostaa Pont du Gardin alueella, täytyy korostaa tätä erikoisuuttamme, koska Uzèsin Lelumuseo on siinä lähellä ja siellä ei nukketaloja ole. Niin me saadaan ihmisiä tännepäin.
Muuten yksi hyvä uutinen. Ensi kuun 13.päivä museoon tulee noin 24 lapsiryhmä. Meidän kylämme lapsia. Sama Nathalie ohjaaja, joka oli pari vuotta sitten, tuo uuden ryhmän tänne. Kunnantalo on maksajana. Nathalie tykkäsi itse myös kokoelmasta, huomasin sen viime kerralla. Varsinkin nuo nukketalot ihmetyttivät heitä, koska sellaisia ei Ranskassa paljoa näe.
Täällä on ollut ihan kesäiset ilmat suomalaisittain ajatellen, koska on ollut 22°C ja enemmänkin. Ensi viikolla on kyllä viileämpää luvassa.
Nuo isot ruokakaupat ovat Anduzen takana. Se kortteli on täynnä leirintäalueita, hotelleja ja muita majoituspaikkoja, kuten myös ravintoloita. Lisäksi siellä on vanhainkoti. Kävin nuo kaikki läpi, ainakin ne paikat, jotka avaavat nyt pääsiäiseksi ja vein museomainoksia.
Minun piti mennä maalaamaan vielä museokyltin tukipuuosaa, koska se on puun värinen ja kiviportti on tummanharmaa. Erehdyin maalipurkistani ja otin liian vaalean harmaata mukaani, joten menen vielä toisen kerran sitä maalaamaan kiven väriseksi eli tumman harmaaksi. Lisäksi kyltin takaa näkyy tukipuuosa myös haittaavasti, joten sen maalaan myös samanväriseksi kuin kyltti takaa. Kyltin täytyy olla mahdollisimman luonnollisen näköinen ja hukkua hyvin ympäristöönsä.
Eilen laskin nukketalo investointejani. Ensimmäisen ostin vuonna 2004 Anduzen kirpparilta 90 eurolla. Se on 60-luvun pahvinen koulu oppilaineen, Jouets Weber, Sveitsissä valmistettu. Siitä alkoi miniatyyri innostukseni. Nyt minulla on 14 roomboxia kalusteineen ja 28 nukketaloa, joista osa on kalustettu. Lisäksi on erikseen nukketalokalusteita, huoneita. Laskin, mitä olen niihin suurin piirtein kuluttanut rahaa näiden kahdeksan vuoden aikana, sain summaksi 9000 euron paikkeilla. Jos ostaa lisärekvisiittaa, yksittäin nukkeja asukkaiksi, huonekaluja tai muuta, se tulee kalliiksi aikaa myöten. Toisaalta ei se raha siinä hukassa ole, antiikin arvo nousee. Ja nukketaloista on tullut tärkeä osa kokoelmaa. Nyt kun aletaan museota mainostaa Pont du Gardin alueella, täytyy korostaa tätä erikoisuuttamme, koska Uzèsin Lelumuseo on siinä lähellä ja siellä ei nukketaloja ole. Niin me saadaan ihmisiä tännepäin.
Muuten yksi hyvä uutinen. Ensi kuun 13.päivä museoon tulee noin 24 lapsiryhmä. Meidän kylämme lapsia. Sama Nathalie ohjaaja, joka oli pari vuotta sitten, tuo uuden ryhmän tänne. Kunnantalo on maksajana. Nathalie tykkäsi itse myös kokoelmasta, huomasin sen viime kerralla. Varsinkin nuo nukketalot ihmetyttivät heitä, koska sellaisia ei Ranskassa paljoa näe.
sunnuntai 25. maaliskuuta 2012
Museokyltti ennen ja jälkeen
Me oltiin sovittu Sébastienin kanssa, että klo 9 lauantaina mennään laittamaan museokyltti paikoilleen.
Minulla ei ollut mukana mitään, ei edes vasaraa, koska ajattelin, että ystäväni on aina hyvin varustettu. Mutta niin ei ollutkaan, ei hänelläkään näyttänyt olevan muuta kuin tonkit, rautalankaa, vanha laudan pätkä, jossa näkyi vielä naulatkin pystyssä. Sanoin, että ei siitä mitään tule ilman työkaluja, turha sinne on mennä. Kyltti on aika painava, mahdoton se on niin saada "paljain käsin". Mutta Sébastien piti päänsä, mennään nyt ainakin katsomaan paikan päälle, jossa me oltiin kyllä jo käyty ennenkin ongelman ratkaisemiseksi. No, olkoon menneeksi, totesin. Ajattelin jo, että "oma apu paras apu."
Otettiin ensin vanha kyltti pois ja "tuhattaituri" tutki hetken tilannetta niin kuin suuret asiantuntijat. Minä seurasin perässä oppipoikana. Mutta yllättävää kyllä, ratkaisu tuli siinä samassa. Pidin hiukan kiinni kyltistä, kun kaveri naulasi vanhoilla ruostuneilla nauloilla laudanpätkän kiinni uuteen kylttiin tukemaan sitä takaa. Niin tuli nekin käytettyä hyväksi. Siinä vieressä sattui olemaan ikivanha seiväs, otettiin se vielä kyltin taakse tueksi toiselle puolelle, kun se kiinnitettiin sitten entisen kiviportin reunaan. Se oli ennestään ympäröity rautalangalla, minkä sisälle me se lauta sujautettiin. Sébastien otti taskustaan pikkuriikkisen ruuvimeisselin ja pussin ruuveja, joilla sitten sai loppuhomman hoidettua.
Loppujen lopuksi kyltti tuli paikalleen kuin "taikaiskusta". Ei me tarvittu mitään hienoja moderneja työkaluja, vasaranakin kelpasi kivi tai tonkit. Kiitos tämän Nukkenallemuseon uskollisen ystävän, joka on ollut mukana meitä auttamassa ihan sen ensimmäisistä perustamispäivistä alkaen, toisin sanoen vuodesta 2000.
Kesä-heinäkuussa meillä on taas yhdistyksen vuosittainen yleiskokous. Sébastien voisi olla yhdistyksemme kunniajäsen, koska on vetänyt tukijoukkojamme. Hän on ottanut tämän sydämen asiakseen. Ei me oltaisi pitkälle päästy ilman tätä paikallista apua.
Minulla ei ollut mukana mitään, ei edes vasaraa, koska ajattelin, että ystäväni on aina hyvin varustettu. Mutta niin ei ollutkaan, ei hänelläkään näyttänyt olevan muuta kuin tonkit, rautalankaa, vanha laudan pätkä, jossa näkyi vielä naulatkin pystyssä. Sanoin, että ei siitä mitään tule ilman työkaluja, turha sinne on mennä. Kyltti on aika painava, mahdoton se on niin saada "paljain käsin". Mutta Sébastien piti päänsä, mennään nyt ainakin katsomaan paikan päälle, jossa me oltiin kyllä jo käyty ennenkin ongelman ratkaisemiseksi. No, olkoon menneeksi, totesin. Ajattelin jo, että "oma apu paras apu."
Otettiin ensin vanha kyltti pois ja "tuhattaituri" tutki hetken tilannetta niin kuin suuret asiantuntijat. Minä seurasin perässä oppipoikana. Mutta yllättävää kyllä, ratkaisu tuli siinä samassa. Pidin hiukan kiinni kyltistä, kun kaveri naulasi vanhoilla ruostuneilla nauloilla laudanpätkän kiinni uuteen kylttiin tukemaan sitä takaa. Niin tuli nekin käytettyä hyväksi. Siinä vieressä sattui olemaan ikivanha seiväs, otettiin se vielä kyltin taakse tueksi toiselle puolelle, kun se kiinnitettiin sitten entisen kiviportin reunaan. Se oli ennestään ympäröity rautalangalla, minkä sisälle me se lauta sujautettiin. Sébastien otti taskustaan pikkuriikkisen ruuvimeisselin ja pussin ruuveja, joilla sitten sai loppuhomman hoidettua.
Loppujen lopuksi kyltti tuli paikalleen kuin "taikaiskusta". Ei me tarvittu mitään hienoja moderneja työkaluja, vasaranakin kelpasi kivi tai tonkit. Kiitos tämän Nukkenallemuseon uskollisen ystävän, joka on ollut mukana meitä auttamassa ihan sen ensimmäisistä perustamispäivistä alkaen, toisin sanoen vuodesta 2000.
Kesä-heinäkuussa meillä on taas yhdistyksen vuosittainen yleiskokous. Sébastien voisi olla yhdistyksemme kunniajäsen, koska on vetänyt tukijoukkojamme. Hän on ottanut tämän sydämen asiakseen. Ei me oltaisi pitkälle päästy ilman tätä paikallista apua.
perjantai 23. maaliskuuta 2012
Uusi erikoispikajunayhteys Marseille-Frankfurt
http://lci.tf1.fr/filnews/economie/la-sncf-et-deutsche-bahn-lancent-une-liaison-directe-tgv-marseille-7087180.html
Un train partira chaque jour à 8h14 de Marseille pour arriver à Francfort à 15h58. Dans l'autre sens, un train quittera chaque jour Francfort à 14h pour arriver à Marseille à 21h46.
Joka päivä klo8:14 lähtee juna Frankfurtiin Marseillesta, saapuu klo 15:58 ja Frankfurtista juna Marseilleen klo 14:00-klo21:46.
Joskus voi yhdistää yhdensuuntaisen junamatkan Ryanairin lentoon.
Un train partira chaque jour à 8h14 de Marseille pour arriver à Francfort à 15h58. Dans l'autre sens, un train quittera chaque jour Francfort à 14h pour arriver à Marseille à 21h46.
Joka päivä klo8:14 lähtee juna Frankfurtiin Marseillesta, saapuu klo 15:58 ja Frankfurtista juna Marseilleen klo 14:00-klo21:46.
Joskus voi yhdistää yhdensuuntaisen junamatkan Ryanairin lentoon.
keskiviikko 21. maaliskuuta 2012
Museomainosmatkalla
http://www.ot-pontdugard.com/
Oltiin tänään Remoulinsissä. Siellä on Pont du Gardin turistitoimisto. Täältä noin 50km matkaa. Sain uusia ideoita.
Olin varannut paljon museomainoksia mukaan, koska niitä piti jättää noihin alueemme suurimpiin turistikohteisiin. Ensinnäkin Pont du Gardin turistitoimisto, itse Pont du Gardiin on kallis parkkipaikka, joten sinne voi mennä myöhemmin. Sitten Musée du Bonbon eli Karkkimuseo, jossa on lähes 300 000 kävijää vuosittain, hiukan enemmän kuin Bambupuistossa. Ja lopuksi Uzèsin turistitoimisto, koska kaupunki on turistirikas ympäri vuoden.
Remoulinsin infossa sanottiin, että täytyy liittyä jäseneksi ja se maksaa 60-70 euron paikkeilla vuodessa. Hinnannousun tietää vasta ensi kuussa. Vaikka tämä maksaa, se kannattaa, koska samalla he lisäävät myoldbear-sivut nettissivuilleen, Pont du Gardin turistioppaaseen ja muutenkin tiedottavat museosta. Toisaalta kun alueella on yli miljoonan väentungos ympäri vuoden, he hukkuisivat noihin mainosesitteisiin ilman organisointia. Sekin tulee kalliiksi. Vaikka on paljon turistitoimistoja, jotka ottavat vastaan muitta mutkitta mainoksia ilman maksua. Mutta heillä ei ole sellaista valtavaa ihmistulvaa.
Nyt en ollut säästeliäs noiden mainosten kanssa kuten ennen olen ollut. Toisaalta nykyään niitä tehdään A4:sta kolme kappaletta, ennen vain kaksi. Kolmen malli on standardi, joka sopii joka paikkaan telineisiin. Joten siten niitä saa vähän halvemmalla. Viime vuonna tilattiin niitä A4 655kpl mustavalkoisina vihertävälle paperille ja ne maksoivat vuoden lopussa 47,01 euroa.
Nyt vuoden hiljaisena aikana on "siementen kylvöaika". Paljon vaan siemeniä joka paikkaan. Sitten myöhemmin voi odottaa "satoa korjattavaksi".
Viime kesänä naapurin emäntä sanoi, että ei ole enää hiljainen meidän pikku katumme, kun museossa käy ihmisiä harva se päivä. Mistä ihmeestä ne kaikki oikein tulevat, ihmetteli hän. - En minä ihmetellyt niin kauheasti, kun on paljon markkinoitu jo pitkän aikaa.
Oltiin tänään Remoulinsissä. Siellä on Pont du Gardin turistitoimisto. Täältä noin 50km matkaa. Sain uusia ideoita.
Olin varannut paljon museomainoksia mukaan, koska niitä piti jättää noihin alueemme suurimpiin turistikohteisiin. Ensinnäkin Pont du Gardin turistitoimisto, itse Pont du Gardiin on kallis parkkipaikka, joten sinne voi mennä myöhemmin. Sitten Musée du Bonbon eli Karkkimuseo, jossa on lähes 300 000 kävijää vuosittain, hiukan enemmän kuin Bambupuistossa. Ja lopuksi Uzèsin turistitoimisto, koska kaupunki on turistirikas ympäri vuoden.
Remoulinsin infossa sanottiin, että täytyy liittyä jäseneksi ja se maksaa 60-70 euron paikkeilla vuodessa. Hinnannousun tietää vasta ensi kuussa. Vaikka tämä maksaa, se kannattaa, koska samalla he lisäävät myoldbear-sivut nettissivuilleen, Pont du Gardin turistioppaaseen ja muutenkin tiedottavat museosta. Toisaalta kun alueella on yli miljoonan väentungos ympäri vuoden, he hukkuisivat noihin mainosesitteisiin ilman organisointia. Sekin tulee kalliiksi. Vaikka on paljon turistitoimistoja, jotka ottavat vastaan muitta mutkitta mainoksia ilman maksua. Mutta heillä ei ole sellaista valtavaa ihmistulvaa.
Nyt en ollut säästeliäs noiden mainosten kanssa kuten ennen olen ollut. Toisaalta nykyään niitä tehdään A4:sta kolme kappaletta, ennen vain kaksi. Kolmen malli on standardi, joka sopii joka paikkaan telineisiin. Joten siten niitä saa vähän halvemmalla. Viime vuonna tilattiin niitä A4 655kpl mustavalkoisina vihertävälle paperille ja ne maksoivat vuoden lopussa 47,01 euroa.
Nyt vuoden hiljaisena aikana on "siementen kylvöaika". Paljon vaan siemeniä joka paikkaan. Sitten myöhemmin voi odottaa "satoa korjattavaksi".
Viime kesänä naapurin emäntä sanoi, että ei ole enää hiljainen meidän pikku katumme, kun museossa käy ihmisiä harva se päivä. Mistä ihmeestä ne kaikki oikein tulevat, ihmetteli hän. - En minä ihmetellyt niin kauheasti, kun on paljon markkinoitu jo pitkän aikaa.
maanantai 19. maaliskuuta 2012
Uusi näyttely Helsingissä, 1900-luku
http://www.hs.fi/kulttuuri/Kuplavolkkari+nostettiin+sis%C3%A4%C3%A4n+Kansallismuseon+ikkunasta/a1305558128554
Tässä toinen näyttely Helsingissä, jonne meinaan mennä "Lelun lumo"- näyttelyn lisäksi nyt keväällä.
http://www.nba.fi/fi/kansallismuseo/nayttelyt/perusnayttely#1900_luku
Tässä toinen näyttely Helsingissä, jonne meinaan mennä "Lelun lumo"- näyttelyn lisäksi nyt keväällä.
http://www.nba.fi/fi/kansallismuseo/nayttelyt/perusnayttely#1900_luku
sunnuntai 18. maaliskuuta 2012
Museon viikonloppu
Eilen maalasin uuden ison museokyltin (83cmx70,5cm) tekstiosan. Kirjaimet ovat isoja, joten siihen meni pari tuntia. Edellisinä päivinä olin maalannut ensin taustan luonnonvalkoiseksi kolme kertaa edestä ja kertaalleen takaosan.
Tänään siistisin ruskean tekstiosan reunat luonnonvalkoisella taustavärillä. Se kesti peräti melkein neljä tuntia. Tein sitä intensiivisesti enkä pitänyt taukoa, piti saada valmiiksi. Kello tuli kohta kaksi. Sitten mentiin Dixoun kanssa ulos haukkaamaan raitista ilmaa kuten meillä on tapana joka päivä aamulla, keskipäivällä ja illalla. Minulle jäi muutama minuutti aikaa valmistaa museota ennen kello kolmea, jolloin se aukeaa ja voi joku olla oven takana. Niin olikin, yksi pariskunta. Turisteja Bretagnesta, jotka ovat nyt Saint Jean de Serre naapurikylässä Gîte-majapaikassa. Siellä he olivat nähneet mainoksen museosta.
Kiva käynti pitkästä aikaa. Me puhuttiin varmaan tunti ummet ja lammet, sodasta ja rauhasta, kulttuureista, lasten lelut olivat lähtökohtana ja niin juttu kulki ties minne. Heidän tyttärensä on ollut ranskankielen opettajana Venäjällä. Ja tuli taas esille se nykyinen museokävijöiden kysymys, onko näitä ollut vaikea löytää. Sanoin, että vuosien varrella oppii löytämään, kun keräilyä harrastaa. Löydän vaikka mitä, jos vaan rahapussi sallii. He olivat ihmettelevän näköisiä. He eivät korostaneet ranskalaisuutta, vaan olivat kiinnostuneita kaikesta.
Nyt alkuvuodesta on ollut hyvin hiljaista museossa, vaikka ei ole sesonkiaika, mutta kuitenkin viime vuosina on ollut enemmän museokävijöitä tähän aikaan vuodesta. Yhdistys on tienannut sisäänpääsytuloilla vasta 40 euroa. Ja vakuutusmaksu ja Anduzen turistitoimistolasku ovat olleet jo maksettavina, menoja kaikkiaan 212 euroa. Lainasin yhdistykselle. Toisaalta ei tämä alkuvuosi välttämättä silti tarvitse ennustaa huonoa vuotta. Meidän markkinointi on kasvanut entisestään. Se on hyvä vastakeino. Ja me ollaan toiveikkaita.
Materiaalikuluina meni 24 euroa tähän uuteen museokyltin lastulevyyn. Siinä kaikki ehkä, jos en joudu ostamaan vielä rautatankoa, johon se kiinnitetään. Se raha tulee kyllä takaisin moninkertaisena, kun museoon tulee ihmisiä kyltin nähtyään. Mainospaikka on mitä parhain vilkasliikenteisellä tiellä.
Ensi viikolla viedään uusi kyltti paikoilleen Bambupuiston tien varrelle vanhan pienemmän tilalle. Otan kuvat ennen ja jälkeen ja näytän ne tässä blogissani.
Iltapäivällä ystäväni tulivat kylään. Saatiin alkuun jo viime syksynä maalaamani nukketalokyltin paikka ulko-oven viereen. Sähkömittari rumiluksen reunat vaativat vähän sementtiä ennen kuin se peitetään nukketalokyltillä. Talon julkisivu paranee. Kerroin siitä jo kuvan kerran aikaisemmin.
lauantai 17. maaliskuuta 2012
20.six.fr museopaivakirja blogini katoamassa
Olin katsomassa pitkästä aikaa museopaivakirjani alkuosaa vuodesta 2005-2011 20six.fr sivuilla. En päässyt sinne. Tuli vaan mainoksia. Voi olla, että se on nyt loppu, sinne ei enää pääse ollenkaan. Onneksi olen tallentanut ne sivut.
20six.fr on menettänyt bloggaajiaan aina enemmän ja enemmän, koska huono palvelu. Onneksi siirryin viime syyskussa tänne Bloggeriin.
20six.fr tienaa nyt niillä mainoksilla, kun laittaa ne blogin tilalle. Blogi, jota ei enää päivitetä, ei heille tuota mitään, arvelen. Siinä heidän politiikkansa.
20six.fr on menettänyt bloggaajiaan aina enemmän ja enemmän, koska huono palvelu. Onneksi siirryin viime syyskussa tänne Bloggeriin.
20six.fr tienaa nyt niillä mainoksilla, kun laittaa ne blogin tilalle. Blogi, jota ei enää päivitetä, ei heille tuota mitään, arvelen. Siinä heidän politiikkansa.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)