perjantai 30. tammikuuta 2015

Museon väki kasvaa

Tammikuu on ollut hiljainen. Ei ristin sielua museossa. Tylsää.

Tässä kolme nukkea, jotka ostin 20 eurolla piristämään pitkältä tuntuvaa talvea. Natalie ystäväni on antanut minulle nämä punaiset puukengät joskus. Siinä hyvä koristeellinen paikka nukeille.

Nämä posliininuket ovat ihan alkuperäisessä tilassaan, kuin suoraan lapsuudesta tulleet sadan vuoden takaa.

Tänään olin Alèsissa turistitoimistojen järjestämässä kuva-atelier'ssa. Siellä meitä opastettiin käyttämään kuvia markkinoinnissa. Kirjoitan siitä enemmän ajatuksia lopussa.

Vaikka tämä alkuvuosi on ollut autiota kylillämme, hiihtolomat alkavat ensi viikon lopulla ja kestävät kuukauden päivät. Ranska on jaettu eri koululoma-alueisiin, kaikilla ei ole lomaa samanaikaisesti. Joten sitten voi odottaa museoon kävijöitä.

Uusi museokyltti on nyt työn alla parhaillaan. Ehkä huomenna voin alkaa sitä maalaamaan, jotta saisi valmiiksi noita lomia varten. Siinä on nyt myös nukketalon kuva. Alèsissa opittiin juuri, että kuvan aivot huomaa ensimmäiseksi ennen tekstiä.
____________________________________________________________________________
Mitä minä tänään "koulussa" opin:

Minkälainen on hyvä kuva?
-sellainen, joka herättää tunnereaktion.
-sellainen, joka kertoo tarinan.
-sellainen, joka saa meidät kokeilemaan.
-sellainen, joka saa meidät tekemään päätöksemme tai mikä pystyy vaikuttamaan meihin.

Kuvan tärkeys markkinoinnissa:
-aivot käsittävät kuvan keskimäärin 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstin.
-90% aivoihin menevästä tiedosta tulee näkemisestä.
-kuvat ovat 40% enemmän jaettuja kuin tekstit (varsinkin Facebookissa).
-ihmiset muistavat 80% siitä, mitä he näkevät, 20% siitä, mitä he lukevat, ja 10% siitä, mitä he kuulevat.

Kim Garst, Social Media Success Summit, octobre 2014

http://fredericgonzalo.com/2014/10/30/le-role-de-la-photo-en-marketing-numerique/ 
____________________________________________________________________________

Tästä tulee mieleen jotenkin entisajan koulu. Koulumuseoissa näkee, miten seinät olivat kattoa myöten täynnä koulutauluja. Se oli havainto-opetusta. Kun niitä kaikkia kaiket koulupäivät seinällä katseltiin, lopulta opittavat asiat painuivat mieleen. Niin vanhaan aikaan jo "markkinoitiin" tietoa.

Siinä hyvä vanha oppimiskikka.