torstai 9. elokuuta 2012

Elokuun ensimmäisestä viikosta

Elokuun alkupäivät olivat hiljaiset museossa, stressasin jo. Ajattelin, että mahtaako tulla yhtä paljon turisteja tänä vuonna kuin viime vuonna. Mutta sitten tuli toisina päivinä enemmän ihmisiä museoon ja se korvasi puuttuvat päivät. Joten tulokset ovat nyt samoissa kuin viime vuonna tähän aikaan ainakin toistaiseksi. Yhdistys on tienannut 199 euroa nyt 2012, muutaman euron enemmän kuin vuonna 2011. Hiukan jännittää, mitenkähän menee nämä loput kolme viikkoa. Toisaalta voisi odottaa huonompaa tulosta, koska lehtitietojen mukaan lama näkyy turismin laskusuunnassa.

Museomainokset on yksi hyvä mainostustapa, se on selvinnyt, kun olen haastellut museokävijöitä. Yleensä ne tulevat maksamaan vuodessa 50 euron paikkeilla. Muttä tänä vuonna 100 euroa, koska on niitä tilattu ja levitetty eri paikkoihin puolet enemmän. Lisäksi uusi jäsenyys Pont du Gardin turistitoimistossa vaatii myös suuremmat määrät mainosta. Sieltä suunnasta ei ole vielä ollut paljoa vastakaikua, Uzèsistä kyllä jo pitemmän aikaa. Huomasin, että Pont du Gardin nettisivuilla ollaan jo ja turistioppaaseen päästään uuteen painokseen ensi vuonna. Joten sieltä päin vaikutus ei heti näy, ensi kesänä vasta.

Pariisilaisia turisteja tulee paljon tänne museoon. Paikalliset eivät heistä pidä. Sanovat, että he ovat ylpeitä, koska ovat pääkaupunkilaisia, suuresta maailmasta. Kyläläiset tuntevat itsensä huonommaksi. Eivät he heille halua kylätalojakaan myydä, mieluummin omilleen. Minä ainakin pidän pariisilaisista. He ovat aidosti kiinnostuneita eivätkä vaan uteliaita kuten monet paikalliset.

Marseillesta ja Lyonista tulee myös usein ihmisiä. Noihin kaupunkeihin voisi lähettää mainoksia  turistitoimistoihin. Marseillelaiset sanoivat, että he tulevat sisämaahan Sevenneille, koska on rauhallisempaa  kuin suurkaupungissa. Ei ole sellaista "muurahaispesää" kuin Välimerenrannalla.

Tien vierellä olevat museokyltit tehoavat aika hyvin lomalaisista puheenollen. Internetti tulee yhä useimmin esille alueen visiitti tietopankkina turistitoimistostoja unohtamatta. Ilman nettisivumarkkinointia me olisimme jääneet paitsioon jo ajat sitten. Ja se tulee yleensä halvaksi tai on ilmaista.