sunnuntai 6. maaliskuuta 2016

Hiihtolomasta

Tänään oli viimeinen hiihtolomapäivä Ranskassa. Arki alkaa huomenna. Kylässämme on ollut hyvin hiljaista, hiljaisempaa kuin viime vuonna tähän aikaan. Anduzen turistitoimistossa sanottiin sitä samaa.

Nukkenallemuseo on ollut nyt turistien unohduksissa. Väkeä on ollut vähemmän kuin odotettiin. Kun on suuria odotuksia, niin on suuria pettymyksiä. C'est la vie.

Mikä tähän hiljaiseloon auttaa? Markkinointia vaan enemmän.

www.jcs-voyages.fr

www.atoutvoyages.com

Nuo pari ryhmäturisti firmaa ovat ehdottaneet yhteistyötä. Ensimmäinen ei ole vastannut sen jälkeen, kun kerroin, että vain 10 henkeä kerrallaan voi tulla museoon. Ja siis monta kertaa, jos on iso ryhmä. Toinen vastasi ok. Ja heidän sivuillaan sanotaan, että pikkupaikat ovat kysyttyjä! Mutta outoa oli se, että heidän yhteistyökumppaninsa näkee vain kirjoittautumalla heidän sivuilleen. Ei joka paikkaan halua kirjoittautua. Sain siitä huonon vaikutuksen, mahtaako olla luotettava matkojen järjestäjä. Kaikenlaisia niitä on. Epäilykset heräsivät. Halvin vuositariffi heillä on parin sadan paikkeilla. Tuo ensimmäinen sitävastoin näytti hyvältä nettisivujen perusteella. Sinne voisi vielä ottaa yhteyttä. 

Joka tapauksessa ensimmäinen kerta, kun turistibussimatkojen järjestäjät meidät huomaavat. Se on positiivista. Kirjurin museon pitäjä naapurikylästä sanoi kerran, että hänellä on noita bussiryhmiä koko vuoden enemmän kuin kesällä kävijöitä.

Pont du Gardin turistitoimisto lähetti postia ja ehdotti uudestaan jäsenyyttä heidän yhdistyksessään. Nyt he hakevat meitä sinne takaisin pienemmällä jäsenmaksulla, vaikka muutama vuosi nostivat jäsenmaksun moninkertaiseksi ja siksi lopetettiin se. Se kokemus oli hyvä mainos senkin ajan, kun me olimme siellä jäseniä. Nyt museo tiedetään laajemmin. Pont du Gard on alueemme ykkösvetonaula 1,5milj. turistilla vuodessa.
http://www.pontdugard.fr/en

Nîmesin turistitoimisto lähetti meille museokävjöitä. Se on uutta. Yleensä vain nämä lähimmät.

Tänään oli pari eläkeläismadamea Anduzesta. He sanoivat, että museokyltti sai heidät tulemaan. Mutta se on tarvinnut nähdä 1000 kertaa ennenkuin se on tehonnut. Markkinointi on kuin aivopesua, -pommitusta, joskus se vaikuttaa lopulta, kaikkiin ei koskaan. Toinen heistä oli entinen pariisilainen ja toinen italiais-ranskalainen Pied-Noir eli Afrikassa syntynyt, mutta Ranskassa elänyt.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pied-Noir

Mukava yllätys noilta naapurikyläläisiltä, kun tulivat ja olivat kaikesta kiinnostuneita. He sanoivat, että eivät odottaneet näkevänsä täällä niin moninaista kokoelmaa. Kuvittelivat, että täällä on vain nukkeja ja nalleja.

Muuten vielä siitä kunnantalon uutislehdessä olleesta museomainoksesta vuoden alussa. Se toi tänne kylän lapsiryhmän. Mutta muita se ei tuonut. Puhelinsoittoja oli paljon. Kysyttiin aukioloaikoja ja sisäänpääsymaksua. Mutta kukaan noista ei tullut museoon. 5 euron ja 4 euron sisäänpääsymaksut saivat heidät pysymään poissa. Joten se on aina huono merkki, kun kysytään noita maksuja. Ilmaiseksi näköjään museoon pitäisi päästä. Eri asia, jos on kunnan museo, silloin niin voi olettaa. Mutta jos ei, tilanne on toinen.

Pieni ei voittoa tuottava yhdistysjohtoinen museo yksityiskokoelmineen ei pyöri ilmaiseksi, niinkuin ei mikään. Rahapussi täytyy olla museossakin. Vaikka ohkainenkin. Ja pennejä lasketaan, niissä on miljoonan alku, lupasi vanha kansa.

Ranskan Jura vuoristossa on "miljoonalelumuseo". Se on tullut maksamaan 7,5milj.
http://www.musee-du-jouet.com/
http://www.musee-du-jouet.com/files/musee-du-jouet/Presse/CP_inauguration_musee_7sept2012.pdf

Kannatuskysymys sisäänpääsymaksujuttu on. Kaikki eivät halua tätä kannattaa.

Sitten lopuksi hyvä uutinen. Ensi sunnuntaina on tulossa museoon vanhojen autojen keräiljäklubi, he kävivät sen varmistamassa toissa päivänä.