Tässä viime vuoden Sevennit-lähettiläs PASSI idea. 500 passia saivat
paikalliset hakea ilmaiseksi. Sillä pääsee 17 turistipaikkaan yhdellä
ilmaisella sisäänpääsyllä, jos tuo mukanaan ainakin yhden maksavan.
Alku osoittautui menestykseksi, koska kortit menivät kuin kuumille kiville. Ja kysyntä ylitti ihan 10 000!
Mutta loppujen lopuksi vuoden lopulla tilastolaskut näyttivä toista, vain n.30% oli korttiaan käyttänyt noin kerran!
Yksi ilmainen sisäänpääsykään ei houkutellut paikallisia katsomaan oman
alueensa nähtävyyksiä. Siinä näkee, että muualta tulleet turistit ovat
paras mainostuskohde. Tulee vastakaikua. Huomasin sen jo ihan
ensimmäisenä museovuonna 2000. Kaikki eivät ole kaikesta kiinnostuneita,
siinä yksi hyvä syy. Joten kannattaa kiikaroida suureen maailmaan
pienen maailman sijasta.
Me ollaan mukana tuossa projektissa
taas tänäkin vuonna. Koska se tuo paljon mainosta suurten nähtävyyksien
joukossa meille pienemmillekin, ollaan siinä näkyvästi esillä niinkuin
siivellä. Markkinointi on kallista yleensä, joten yhden ilmaisen
sisäänpääsyn antaminen ei ole suuri kato.
http://www.cevennes-tourisme.fr/fr/il4-cevennes_p295-devenez-ambassadeur-de-votre-territoire.aspx
Paikallisia kiinnostaa varmaan eniten omat touhut, sukulaiset ja tietenkin naapurien menemiset ja tulemiset. Monet kyläläiset ovat elämänsä eläneet pienissä ympyröissä.
Yksi nimesiläinen sanoi kerran, että täällä on ollut ja voi olla edelleen ihmisiä, jotka eivät ole koskaan olleet Välimeren rannalla, eli n.60km päässä.