lauantai 10. syyskuuta 2011

Mitä tänä syksynä keksisi?

http://www.puppenhausmuseum.ch/

Siinä linkki Sveitsin Baselin Nukketalomuseoon, joka on hyvin kuuluisa. Siellä on paljon nukketaloja ja nalleja. Täytyy päästä katsomaan. Ostin Eurolinesin bussiliput noin 100 euroa menopaluu Nîmesistä Baseliin.

Katselin ensin Ryanairin lentomatkoja, mutta en löytänyt. Huomasin, että Eurolinesilla on edullisia suoria reittejä  lähimaihin. Vaikka ne ovat aika rasittavia kokopäivä matkoja, mutta paikan päällä voi sitten levätä. Tuo Sveitsin Baseliin menevä kulkee päiväsaikaan, monet ovat yöbusseja.

Minulla on muisto Eurolines Suomi-Ranska- matkoista. Kuljin niillä 90-luvulla tänne Etelä-Ranskaan tullessani tai Suomeen mennessäni, koska voi ostaa vain menolipun ja jättää paluun avoimeksi. Matkaa rasitti vielä Tukholman ja Suomen välinen laivareitti. Niin kuitti olin sitten perille saapuessani, että monta päivää piti levätä. Yli 24-tuntia istuma-asennossa ei nukkumisesta tule paljoa mitään, paikat vaan puutuvat. Mutta valmis olin aina matkaa tekemään sen vaivoista huolimatta. Lisäksi "matkamiehen"-elämäni oli epävarmaa. Kaikki likoon.
Lentäen se ei olisi siihen aikaan ollut mahdollista, koska aina piti ostaa menopaluu. Ei Ryanair ollut silloin vielä kovin tunnettu, en ainakaan minä tuntenut. Internetin yleistyttyä vasta, koska halpaliput ostetaan netistä.

Vielä tuosta naapurimaan museossa käynnistä. Virtuaalivierailuja olen tehnyt eri museoissa vuodesta 2004, jolloin minä "Uunona", vähemmän tekninen ihminen, perehdyin tähän nykymaailman tekniikan suureen ihmeeseen, tietokoneeseen ja aloin surffaamisseikkailun internetissä. Siksi http://myoldbear.free.fr -sivuilla on paljon linkkejä eri museoihin. Tuumasta toimeen, tai virtuaalimaailmasta paikan päälle. Sen jälkeen olen löytänyt noita mielenkiintoisia paikkoja, jonne voi mennä katsomaan tilaisuuden tullen. Ilman nettiä kaikki olisi vähemmän konkreettista ja tiedossani.

Tämä blogikirjoittelukin on mukavaa. Olin aamulla ensin ranskankielisessä blogissani ja sitten siirryin tänne. Yhtäkkiä vaan kello tuli 11:27 Ranskan aikaa. Aika menee siivillä.